Saturday, September 19, 2009

Aku Saaaayang Dia!

Masa aku kecik dulu, abah aku hantar aku pegi Sekolah Agama Rakyat (SAR) Tasek Gelugor belakang tapak perkuburan Islam setentang SK Tasek Gelugor. Masa aku kat SAR tue, aku suka sangat pinjam buku-buku cerita agama yang tajuk-tajuknya biasanya bermula dengan "XX Kisah ..." (XX merujuk kepada bilangan nombol, e.g. 66, 99 and so on) dari perpustakaan sekolah. Ustazah yang jaga library tue memang da kenal muka aku, syiap bagi kelonggaraan untuk lewat pulangkan buku kadang-kadang tue. Ehehe~ :'D

Dari salah satu buku-buku cerita tue, ada satu kisah teladan yang paaaaling aku suke. Aku da tak ingat sumber tapi aku masih ingat summary kisah tue. Ini la yang aku nak kongsi kat sini. :'D


Dikatakan, selepas semua manusia habis dihisab maka akan diazablah mereka yang membuat dosa dan kerosakan di muka bumi semasa hidup mereka. Setiap individu akan diazab dalam tempoh tertentu bergantung kepada berapa berat dosanya. Mereka yang punya amalan kebaikan walaupon berdosa, akan tetap dimasukkan ke Syurga selepas diazab tetapi dengan cop mohor di dahi sebagai bekas penghuni Neraka.

Dikatakan di akhirat nanti, akan berlaku satu peristiwa tentang manusia terakhir yang akan memasuki Syurga setelah diazab di Neraka. Manusia ini, setelah sudah cukup hisab azab yang setimpal dengan dosanya di dunia lalu ia dikeluarkanlah dari Neraka itu. Dia dibiarkan keseorang di hadapan pintu Neraka. Terasa bahang kepanasan Neraka, manusia itu berdoa:

"Ya Allah! Telah lama aku diazab di dalam nerakaMu. Aku malu kerna aku insan berdosa. Tetapi, dengan rahmatMu aku pohon andai Engkau bisa menjauhkan aku sedikit dari bahang panasnya NerakaMu ini."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Benar tempoh azabmu sudah tamat. Maka aku kurniakan permintaanmu itu."

Lalu Allah menggerakkan insan jauh dari NerakaNya sehingga tidak lagi menderita dek bahang panas Neraka itu. Tetapi setelah sekian lama, manusia ini merasa kesunyian. Lalu ia berdoa kepada Allah:

"Ya Allah! Aku tidak layak untuk memohon dariMu kerna aku insan berdosa. Tetapi dengan rahmatMu, aku berharap dapatlah kiranya Engkau mendekatkan aku sedikit dengan SyurgaMu agar bisa ku merasai kesejukan damainya itu."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Aku kurniakan pintamu itu."

Lalu Allah dekatkan sedikit manusia ini dengan SyurgaNya sehingga hilanglah perih siksa yang telah diharunginya dari Neraka. Manusia mula merasa kenikmatan dari rasa damai dan sejuknya Syurga itu, dan ia berdoa:

"Ya Allah! Engkau penah berfirman yang SyurgaMu itu baunya sangatlah harum. Engkau telah dekatkan aku dengan SyurgaMu tetapi aku sangat berharap andai Engkau membenarkan aku sekadar untuk menghidu harum SyurgaMu."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Jika engkau sekadar mahu menghirup wangi SyurgaKu, maka aku benarkan."

Lalu Allah mendekatkan manusia ini dengan pintu Syurga sehingga ia bisa menghidu keharuman Syurga itu. Enak dibuai keharuman Syurga, manusia ini lantas berdoa:

"Ya Allah! Harum sungguh SyurgaMu ini. Timbul keinginan di hatiku ini untuk melihat bagaimanakah rupanya SyurgaMu itu."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Akan Aku bukakan pintu SyurgaKu agar bisa kau melihat isinya."

Lalu Allah bukakan pintu SyurgaNya dan tampaklah kepada manusia itu keindahan isinya - pepohon yang segar bugar yang di bawahnya mengalir anak sungai yang segar lagi menyegarkan, seluas mata memandang. Di dalamnya, manusia-manusia yang dahulunya beriman di dunia kelihatan bergembira. Di antara mereka itu, terdapat kenalan manusia bekas penghuni neraka ini dan melambailah mereka kepadanya.

Sayu hati manusia ini melihat mereka dan berdoalah ia:

"Ya Allah! Ku lihat para penghuni SyurgaMu sangat bergembira di dalamnya. Aku juga ingin tahu bagaimanakah nikmatnya SyurgaMu, ya Allah. Ku pohon agar bisa Kau benarkan untuk aku menjejak sebelah kakiku ke dalam SyurgaMu."

Allah berfirman dengan kemurkaan:

"Sungguh Engkau tidak bersyukur, wahai hambaKu. Engkau telah aku keluarkan dari siksa Neraka tapi Engkau berasa tidak cukup. Kau minta dijauhkan dari bahang panas NerakaKu. Tidak cukup itu, kau pohon pula untuk menghidu harum SyurgaKu. Dan setelah aku kurniakan pintamu untuk kau melihat isi SyurgaKu, kini kau mintak untuk menjejakkan kakimu ke dalamNya?"

Gementar hati manusia ini dan teresak-esak ia menangis, bimbang akan dimasukkannya semula ke dalam Neraka kerana telah menyebabkan Allah murka. Tetapi Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Sesungguhnya Aku tahu apa yang ada di dalam hatimu itu. Bukankah Aku Maha Mengetahui segala apa Yang Zahir dan Yang Tersembunyi? Aku tahu, andai aku benarkan kau menjejakkan sebelah kakimu ke dalam SyurgaKu akan kau berdoa pula kepadaKu untuk memasukkan kakimu yang lagi satu. Ketahuilah hambaKu, sesungguhnya Aku Maha Pengasih bahkan lagi Maha Penyayang. Maka dengan rahmatKu, masuklah Engkau ke dalam SyurgaKu dan bergembiralah engkau di dalamnya."



Begitulah adanya cerita tersebut. Setiap kali aku teringat cerita ini, aku akan tersenyum gembira mengenangkan betapa Allah Ta'ala masih dan tetap menyayangi kita walau kita sering lalai dari tanggungjawab kita kepadaNya. Dan betapa Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, walau kita sering memohon kepadaNya (dan hanya mengingatiNya di kala kita susah), Dia tetap menerima doa dan taubat kita.

Dan semalam aku merasa gembira juga kerana aku merasakan kasih Allah kepadaku. Dia tahu betapa aku banyak berdosa kepadaNya dan betapa aku masih belom cukup memanfaatkan Ramadhan kali ini (dan Dia lebih mengetahui kiranya tiada lagi peluangku untuk bertemu Ramadhan akan datang), lalu Dia sembunyikan anak bulan Shawal agar bisa aku dan rakyat New Zealand yang laen untuk memanfaatkan sehari lagi bersama Ramadhan.




Aku tunduk dan sujud bersyukur ke hadratMu, Ya Allah. Sungguh Engkau menyayangiku walau aku penuh karat dosa dan daki dunia. Dan sering pula aku lupa untuk bertasbih, bertahmid, bertahlil dalam mengingatiMu sebagai tanda kasih dan sayangku kepadaMu.



"Tubni ilallah, waraja'ni ilallah, wanadimni 'ala maa fa'alni. Subhanallah walhamdulillah walaa ilaha illallah, wallahu akbar!"

4 comments:

TRAVELLER said...
This comment has been removed by the author.
Z said...

salam chouji,

i cried while reading the story, just as i did when i heard the azan of the final ramadhan maghrib on the computer.

i don't think i've done well this year, for ramadhan. i slacked off :(

i need to work harder to prove my love for God, because He's given so much to me.

thank you so much for the reminder and story.

irshadian said...

subhanallah, din. jayyid jiddan..macam mana doasa kita buat Dia tetap terima taubat dan ampunkan kita walaupun kemudian kita masih berbuat dosa..Ya Ghaffar Ya Rahim

hafiz CHouJi said...

Nabilah: Walaupon ada yang mengkritik cerita nie sebagai tidak kuat kesahihannya etc., bagi aku yang lebih penting adalah mesej yang cuba disampaikan melaluinya.

Mudah-mudahan hati dan jiwa yang kegersangan dapat dilembutkan untuk kembali kepada Allah. InsyaAllah. :')

Zaty: I'm glad this story means something to you, as it always has been to me (though I got "swayed" in dunya for some time).

You know, Zaty. Allah does not look at your deeds by size, but at your sincerity. Let's cleanse our heart to do good deeds sincerely lillah (because of Allah and Allah alone). Only then will we be able to remain steadfast (istiqamah) on the right path. Wallahua'lam. :')

Amal: Shukran jaziilan, habibati ukhti Amal for visiting my blog! :'D

Semoga kita semua tidak lalai kepadaNya dalam kita bergembira menyambut hari kemenangan berjuang melenturkan nafsu. InsyaAllah.