Saturday, January 9, 2010

Satu Permulaan Baru

Dengan nama Allah yang Berkuasa ke atas hati hamba-hambaNya.

Ini adalah entri pertama yang dapat aku tulis sebermulanya tahun akademik terakhir aku sebagai seorang pelajar undergraduate dan pelatih guru. Ya, aku sudah kembali ke IPBA.

Mendengar nama IPBA, pelajar yang penah belajar di sana acapkali punya fikiran dan idea yang negatif terpacul di kotak fikiran. Aku tak nafikan yang perkara sama tidak lepas dari berlaku ke atas aku. CUMA. Aku ingin puji improvements yang banyak berlaku di sini, terutamanya berkenaan isu pentadbiran (walaupon keadaan uzur asrama amat frustrating to most students, I should say).

Berada di IPBA, aku punya perasaan yang bercampur aduk. Ada sedikit rasa sedih, sedikit rasa kecewa tetapi secara keseluruhannya aku rasa gembira. Biar aku simpan sendiri rasa-rasa negatif itu dan aku kongsikan perasaan gembiraku di sini.

Paling utama, aku gembira kerana dapat bertemu semula dengan semua rakan-rakan seperjuangan yang telah sama-sama menempuh perit getir hampir empat setengah tahun di dalam kursus TESOL ini. Alhamdulillah, terima kaseh Allah kerana masih memberi kami kesempatan ini.

Keduanya, aku gembira melihat surau IPBA yang kini diberi nama Surau al-Ghazali. Banyak perkara berlaku di situ semenjak hari pertama aku di IPBA sehingga hari terakhir aku di sini seblom aku terbang untuk menuntut ilmu di perantauan. Ada yang positif dan gembira. Ada yang negatif dan menyedihkan (dan aku tinggalkan surau itu dengan perasaan yang sedih dan tidak lagi mahu menghiraukannya kerna beberapa perkara yang telah berlaku. Na'uzubillah . . . aku pohon perlindungan dengan Allah dari perkara-perkara berulang lagi). Aku gembira kerna Surau al-Ghazali kini di'imarahkan oleh ramai juniors. Teringat aku kala aku di awal foundation, di mana surau ini sangat meriah dengan hamba-hamba Allah yang ikhlas mencari redha Allah (walaupon semua itu berubah dengan masa, dan aku tidak terkecuali). Benar sungguh janji Allah dalam KalamNya:

"Jika kamu berpaling (dari jalan yang benar), Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan (berpaling tadah mahupun derhaka) seperti kamu." (QS 47:38)

Aku akui, Surau al-Ghazali kini lebih meriah dari ketika waktu kumpulan aku berusaha meng'imarahkan surau tersebut. Dan alhamdulillah, aku bersyukur dengan keadaan sekarang. Semoga ini menjadi sesuatu yang mampu aku jadikan sebagai tempat berpaut untuk kekal berada dalam Rahmat Allah agar tidak kembali menjadi aku yang penah, walaupon seketika, lupa dan berpaling dari jalan yang lurus dan benar ini.

Banyak lagi perkara laen yang menggembirakan aku tapi aku rasa cukup saja aku kongsikan ini sahaja dalam entri kali ini. Dan aku ingin berkongsi sedikit mutiara ilmu yang aku dapat dari Ustaz Asri semasa tazkirah kedua minggu orientasi (malangnya aku tidak sehat untuk hadir pada tazkirah pertama).

***********

6 Prinsip Kejayaan Para Sahabat Rasulullah (SAW):

1) Yakin hakikat kalimah thoyyibah (yang baek-baek).
2) Solat yang khusyuk dan khudhu' (merendah diri).
3) Ilmu dan zikir.
4) Ikramul
(memuliakan/menghormati) Muslimin.
5) Niat yang ikhlas.
6) Da'wah dan mujahadah.

Ini adalah ringkasan isi tazkirah tersebut. InsyaAllah, aku akan cuba kupas dan memberi pandangan aku sendiri untuk tajuk ini dalam kesempatan yang laen. Moga Allah memberi aku ruang dan kesempatan. :')



"Ya Allah! Janganlah Engkau palingkan hatiku dari Rahmat dan JalanMu yang lurus setelah Engkau mengembalikan aku ke dalam lingkungan Rahmat dan PerlindunganMu ini. Sesungguhnya aku lemah tanpaMu, dan tiada daya bagiku tanpa PertolonganMu."

No comments: