Tuesday, September 28, 2010

Minta Tolong Boleh?

Dengan nama Allah yang Maha Luas PerbendaharaanNya.

Mungkin ramai yang sudah membaca cerpen terbaru tulisan saya bertajuk Pegang Pada Janjiku. Asalnya, cerpen itu ditulis sekadar untuk mengisi masa terluang di 'Aidilfitri di samping berkongsi fikrah tentang beberapa konsep Islami berkenaan pertunangan, pernikahan dan hubungan lelaki-perempuan menurut Islam.

Alhamdulillah, saya telah ditawarkan oleh seorang sahabat untuk memanjangkan cerpen tersebut yang asalnya hanyalah sepanjang 8 mukasurat kepada 20 mukasurat supaya ianya dapat diterbitkan bersama beberapa cerpen-cerpen Islami lain dalam sebuah buku. Hasil-hasil karya telah dihantar kepada PTS untuk dipertimbangkan sama ada layak atau tidak untuk diterbitkan.

Jadi di sini saya ingin memohon jasa baik para sahabat yang mengenali saya dan rakan pembaca yang kenal atau tidak mengenali, di mana jua kalian berada; untuk sama-sama mendoakan agar karya-karya tersebut terpilih untuk diterbitkan oleh PTS Publications sebagai bahan bacaan Islami alternatif untuk umat Islam di Malaysia.

Sekiranya terpilih dan akan diterbitkan, saya akan khabarkan di sini nanti. Jika tidak terpilih, insyaAllah akan saya kongsikan Pegang Pada Janjiku "extended version" di ruangan blog ini.

Jasa baik kalian mendoakan saya didahulukan dengan ucapan terima kasih tak terhingga. :')

"Ya Allah! Hanya kepadaMu kami berserah segala urusan kami. Andai ianya baik untuk kami, berkatilah. Andai ianya tidak baik untuk kami, jauhilah."

Sunday, September 26, 2010

A Simple Act of Kindness II

In the name of Allah, the Best Provider.

"Random acts of kindness -- they curve someone else's lips while leaving you feeling good inside."

Today, I went out to get my dinner from the stall near my hostel's guard post. It was drizzling when I went out, so I took my umbrella with me.

The food stall is always crowded with people especially around 6.30pm to 10pm at night. That is why I usually went to grab my dinner early. In fact, taking early dinner is good for our body as it lets our body, particularly our digestive system, to rest.

While I was waiting for my dinner, the rain started to change from drizzle to downpour. It was cold. And from a distance, I could see an Afghan man (an international student living in the new Block 7) with both hands holding bags full of groceries walking real fast under the pouring rain. The man had no umbrella and even if he had one, he got no extra hand to use it. He was soaked inside out.

Feeling empathetic as I know how that would feel, I rushed to him with my umbrella and shielded him from the rain. Well, you might as well say that there is no point in helping him as he was already soaked. But still, I felt so compelled to help without even thinking the reason why I should help him -- I just felt I had to, and I did help. It was a random act of kindness.

As I walked him to his block, we were having a simple conversation. He introduced himself as an Afghan lecturer from Afghanistan coming here to study English and to better himself in that area. He asked who am I (as in, my nationality which I answered I am a local) and where I live. Things like that. And we reached his block. He offered to share his dinner with me with a smile, but with a smile I kindly turned him down, saying: "It's okay, I was waiting for my dinner just now."

We shook hand. He said thank you as I left. He was smiling. And I was smiling, too, feeling good inside.

Happiness is doubled when shared.

So have you done any act of kindness today? Go and do something good to others -- help them, make them smile. You will feel good when you do.

"O Allah! Fill my heart with kindness."

Wednesday, September 22, 2010

Unexpected, Yet Funny

In the name of Allah, the Best Planner.

Today is so full of unexpected-ness. If I were to direct a short drama, I'll call it "Series of Unexpected Events in SMKBJ."

Yes, some unexpected things happened to me at school today.

Event 1
My cooperating teacher observed me conducting a lesson today. It was Form 4 Cemerlang and I was teaching about depression among teenagers. As we were entering the production stage, I gave the students a group task. Every group received a role, e.g teacher, school, parents, friends, siblings; and they have to list down at least 3 things they can do to help a depressed teenager (Q: What can you do to help?).

Suddenly, a group of prefects barged in the classroom and interrupted my lesson (I was having an observation, remember?). I had to stop my lesson and gave in to the spot-check to be conducted. Who would have thought this to happen during an observation eh?

Here are some pictures I snapped during the spot-check:

And I lost about 20 minutes for this spot-check. But I still had about ten to fifteen more minutes left while the cooperating teacher already left during the check-up. So I continued my lesson. There were two hilarious things happened in that last minutes:

1) I found out that one of the things confiscated from the class is a bag full of underwear. Male boxers and underpants.I asked the students, "Why in goodness' name you have the underwear in your classroom?" They told me that it is their tradition. If it is your birthday, you will be vegi-ed (I think so because this is what I heard). Perhaps some kind of ritual people in college usually do to birthday boys, which we call as "rumble." Along with that, whatever underwear you wear on that day will be taken and kept together with other underwear of the previous birthday boys. Disgusting, but hilarious. Is it not?

. . . ah, I forgot to ask why they keep the underwear and what they will do with them. Perhaps I should ask later.

2) I burst out laughing together with the students during the last group's presentation. Let's see why:

Look at the students' answers. The first answer was written before the spot-check, while the rest were written after. Isn't this funny?

And owh, a boy from this group said this the moment the prefects went out, "So much for a spot-check . . . only wasting my precious time to learn English." I don't know whether he really meant it or simply complaining, but I was touched by his remark. Thank you, boy!

Event 2
During the abovementioned lesson, an Indian student which is one of the jokers in the classroom, out of the sudden said, "Teacher, ****** (a student's name) is a social rubbish. He is sampah masyarakat." when I was checking them doing the comprehension exercise I gave them. I was like . . . errr? But I laughed anyway. It was so sudden, it was too funny for me.

Event 3
After Form 4 Cemerlang, I went to teach Form 2 Gemilang about "Safety in Aeroplanes." It was a simulation-like listening activity: We pretended to be boarding an aeroplane and I played the role of a steward (though I showed the students picture of stewardess) while all the students are the passengers. I read out the instructions usually read before a plane takes off and students have to fill in the blanks on the handout I gave them. When we finished all the activities, that was when our "aeroplane" arrived at KLIA airport. The students had a lot of fun, but we finished earlier than time. So I let the students to rest and do their own work while not being too noisy.

While I was rubbing off the whiteboard, a student called out to me and said, "Teacher, I have a stupid question."

"How stupid it is?" I replied.

"Very stupid," he laughed. Then he showed me a scribble on a piece of paper and pointed at the word "what". I looked at him with a questioning look. And he said,

"Teacher, what is what?"

It was too sudden and unexpected that I remained silent for a few seconds before saying "apa" but he said, "No, in English." Seriously, I didn't know what to reply so I said I want to finish rubbing off the board while thinking for the answer. Then I went back to him to give the answer: "What" is the word used to ask a question. And we both laughed because I just realised that he was pulling a joke using the pun.

I guess that is all for this entry. I love being a teacher. :')

"O Allah! I thank You for showing me this path. Alhamdulillah wa syukrillah"

Monday, September 20, 2010

Unexpected, Yet Beautiful

In the name of Allah, who is always with people of Patience.

It has been a few days since the day I started to feel so emotionally down and downtrodden due to some things better not said. Or rather, I know not what causes it.

I became oversensitive and mostly I kept myself silent.

It would have been great to have a company, to whom I can tell things and share secrets with, so that I could cheer myself up and forget all worries. But apparently, I have none at the moment. So I bottled things up and keep them inside.

But stress eats ones up from the inside. That's what happened to me. I wanted to scream, I wanted to shout . . . but when the urge came, I kept telling myself this: Dear self, be patient. Allah is teaching you about patience. Fasbir, sobran jameel (be patient, because patience is beautiful).

And today, something unexpected happened. Something that curved my lips and made my day.

I went to teach Form 2 Gemilang today and when I was about to leave the class when I finished my lesson, a student called me out. I went to him and he showed two things (which I'd rather not tell yet what it is) -- one is red, the other one is blue. "Teacher, choose one," was what he said.

"Is that for me?" I asked.

"Yes, bought it from Thailand. For you. Please choose one," he grinned.

"Okay. I like blue; so I'll take that one," I said pointing at the beautiful, little blue thing in his left hand. He put the little blue thing in my hand and I said thank you. He smiled. And I smiled.

The blue little thing . . .

. . . that curved my lips and made my day. :')

So my dear BEC, thank you for that little gift you gave me when I really needed something to cheer me up. It's not your gift that cheered me up, no matter how cute or beautiful it is. It is your thought that made my day. Thank you from the bottom of my heart.

Really; when you know you are remembered and loved, it will make your day.

And I thank Allah most especially, for sending me this little boy with heart of gold to cheer me up. Allah knows His servants much better than they know themselves. And He knows exactly when and how to console them when they are down.

Sometimes -- perhaps most of the times, the servants are too "busy" whining and complaining that they do not realise that Allah is consoling them with things they never expected.

Did He not promise that He will not burden us with things we cannot bear? And that there will be ease after difficulties?

"Innallaha ma'as sobireen (Verily, Allah is always with people of patience). Alhamdulillah, wa syukrillah."

Saturday, September 18, 2010


Dengan nama Allah yang Maha Mengetahui apa-apa yang di dalam hati hambaNya.


Kadang-kadang rasa mahu berhenti menulis.

Mahu diam sahaja tanpa berkata apa-apa.

Mahu pergi jauh-jauh.

. . . patutkah?

"Ya Muqallibal Quluub! Tsabbit 'anni 'alaa deenik. Inni kuntu minaz dzolimeen."

Wednesday, September 15, 2010

Peganglah Pada Janjiku

Dengan nama Allah yang memegang hati-hati hambaNya di hujung dua jemariNya.

Sibuk-sibuk beraya ni, tetiba je rasa nak menulis. Lalu tertulislah cerpen di bawah ini. Maaf atas kekurangan kosa kata Bahasa Melayu saya. Semoga cerpen ini bermanfaat, insyaAllah.

Cerpen ini ditujukan khas buat saudara-saudara seagamaku yang masih belum dan bakal mendirikan Bait Muslim, terutamanya Pisang 1, Razip, Kay, Pokjat, Azmir dan Tok Penghulu. Aku sayang kamu semua kerana Allah Ta'ala. :')

Peganglah Pada Janjiku

Petang itu redup.

Mentari yang biasanya terik membakar kulit hari ini seolah-olah malu mempamer diri, sembunyi di balik kawanan awan yang berarak perlahan. Angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa menyapa seraut wajah yang cantik dibaluti kain tudung biru laut di sudut sepi tingkap berbingkai kayu kepada sebuah rumah batu di tengah-tengah sebidang tanah sawah yang luas.

Si pemilik wajah itu memandang jauh ke kaki langit, menembusi bukit bukau yang tersergam gagah . . . mengingat perbualannya dengan Amir ketika Amir berziarah ke rumahnya semasa 'Aidilfitri  dua bulan yang lalu. Datang Amir bersama keluarganya, berhari raya sekaligus merisik bunga di taman. Ketika itulah abah dan mamanya mula mengenali Amir yang sebelumnya hanya dikenali melalui cerita dari anak perempuan mereka.

"AINA, selamat hari raya. Maaf kalau ada salah silap ya," kata Amir dengan suara lembut. Amir tertunduk bila matanya bertemu mata Aina. Pipinya merah. Di sekeliling mereka, keluarga Amir dan Aina masing-masing sedang sibuk berbual-bual sambil memakan juadah raya yang sedia terhidang.

"Selamat hari raya juga. Terima kasih, awak, sebab datang beraya dengan famili."

Rumah Aina riuh rendah dengan gelak tawa dan gurau senda yang diselang selikan dengan jeritan ceria kanak-kanak. Cepat benar mereka serasi, fikir Aina. Mungkin benar ada jodoh.

"Awak, nak tanya boleh?" sapa Aina perlahan selepas beberapa lama kedua mereka membisu sambil tersenyum melihat kerenah kanak-kanak yang bergaduh mesra.

"Boleh aja," jawab Amir ringkas.

"Bila mahu masuk meminang? Dah lama saya tunggu."

Amir tertunduk diam seketika. Teringat lagi Amir ketika dia meminta bantuan kak Lina, sepupunya yang juga belajar di IPT sama, untuk menyampaikan hasrat hatinya untuk memperisterikan Aina. Ramai teman yang memperlekehkan tindakannya. Kata mereka, real men confess themselves to the girl. Mungkin benar tapi bukankah Rasulullah (s.a.w) merisik wanita yang ingin diperisterikan melalui orang tengah? Dan Baginda adalah sebaik-baik manusia, sebaik-baik contoh kepada para lelaki.


Lamunan Amir terhenti. Lalu dilontarkan simpulan senyum kepada Aina, "Aina sabar ye? Tak lama dah. Ingat lagi janji saya semasa saya merisik Aina melalui kak Lina dulu?" Aina mengangguk perlahan. "Peganglah pada janji saya yang itu. Manusia dipegang pada janjinya kan?"

AINA masih menunggu. Entah berapa lama lagi perlu ditunggu? Sudahlah tidak pernah ada lafaz cinta yang terbit dari mulut Amir - barangkali Amir tidak tahu yang perempuan perlukan sesuatu sebagai bukti? Mungkin Amir hanya main-main sahaja. Janji kosong. Ah, dasar lelaki! Bukan boleh percaya.

Aina menggeleng-geleng kepalanya. Mahu diusir jauh usikan syaitan yang menggoyahkan hatinya. Ya muqallibal quluub! Tsabbit quluubi 'alaa deenik. Wahai Tuhan pemilik hati! Tetapkanlah hatiku atas agamaMu, doa Aina.

"Sabarlah Aina. Peganglah pada janji Amir," Aina bermonolog sendirian untuk memujuk hatinya.


Sudah beberapa hari berlalu semenjak kak Lina menyampaikan hasrat Amir. Aina memohon beberapa hari untuk berfikir. Menjadi isteri dan soal perkahwinan bukanlah hal kecil. Ianya perlu difikir dan dipertimbangkan dengan cermat. Teringat Aina pada pesanan seorang kakak semasa halaqah:

"Bila kamu tersepit semasa membuat keputusan, kembalilah kepada yang Maha Mengetahui. Mintalah bantuanNya dengan melakukan solat sunat istikharah dan jangan lupa untuk berbincang dengan orang-orang yang lebih berilmu pengetahuan. Istikharah itu bukan solat mintak petunjuk melalui mimpi sahaja tetapi petunjuk Allah itu pelbagai -- salah satunya melalui orang beriman yang berilmu."

Solat istikharah sudah Aina lakukan berkali-kali. Pandangan kakak-kakak usrah juga sudah dipinta. Tetapi Aina masih tidak tahu apa keputusan yang patut dibuat. Hati tenang pada kebaikan dan bergetar pada dosa, itu pesanan kakak-kakak usrah. Abah dan mama juga sudah diberitahu dan diminta nasihat tetapi mereka hanya berpesan ringkas: Kalau baik agamanya, itu dah cukup. Asalkan Aina suka.

Sungguh, Aina tidak tahu apa keputusan yang terbaik untuknya.

Dan hari ini Aina bertemu Amir buat pertama kalinya dengan bertemankan kak Lina. Mereka bertemu selepas solat Zuhur di sebuah tempat rehat dilengkapi kerusi dan meja dalam perkarangan masjid IPT mereka menuntut ilmu. Pelbagai perkara mereka bicarakan -- dari soal pendirian dan fikrah tentang Islam terutamanya hal-hal munakahat hinggalah kepada soal peribadi dan masa depan sekiranya benar mereka berdua bakal mendirikan Bait Muslim bersama. Menurut Amir, dia tertarik pada Aina selepas pertama kali melihat Aina ketika mereka berdua sama-sama membantu menjayakan program Ihya' Ramadhan di kampus. Semenjak itu Amir telah beristikharah dan membuat keputusan bahawa Aina memang jodohnya. Hati akan tenang pada kebaikan, kata Amir mengakhiri jawapannya.

Dari perbualan ringkas itu, Aina mula merasa selesa dengan Amir. Fikrah dan caranya sesuai dengan Aina. Hati akan tenang pada kebaikan, bisik Aina.

"Tujuan saya merisik melalui kak Lina ni sebab nak pastikan yang Aina belum berpunya. InsyaAllah akan saya usahakan pujuk mak abah saya untuk cepat masuk meminang untuk formalkan mengikut adat. Sementara tu, mari usaha menjadi Muslim yang lebih baik supaya kita sama-sama bersedia untuk Bait Muslim. Dalam surah an-Nur Allah dah janjikan perempuan baik untuk lelaki yang baik, dan lelaki baik untuk perempuan yang baik kan? Jika benar ada jodoh antara kita, Allah akan satukan juga dengan RahmatNya, insyaAllah. Anggaplah ini janji saya," kata Amir sebelum mereka berpisah petang itu.

Pulang ke bilik, Aina tersenyum lebar.


Ya, Aina masih ingat janji Amir. Jika benar ada jodoh mereka, takkan ke mana. Allah akan satukan juga dengan RahmatNya. Punca risau itu hanyalah hasilan gelodak nafsu lawwamah yang memang menyakitkan, tidak pernah tahu diam. Ditambah bisikan halus syaitan direjam. Ya Allah! Kurniakanlah aku kesabaran Nabi Ayyub supaya aku mampu bersabar menentang gelodak nafsu dan bisikan syaitan yang mahu membolakkan hati aku, doa Aina perlahan.

"Aina. Aina!"

Kedengaran suara mama melaung memanggil namanya. Cepat disahut panggilan mama -- sedangkan mengeluh kepada emak sudah berdosa, inikan pula tidak menyahut panggilannya.

"Cepat pi bersiap nu. Ada oghang nak mai ni. Tapi jangan dok lebih-lebih pulak."

"Baiklah, mama," jawab Aina ringkas. Terdetik di hatinya, siapa pula yang bertandang ke rumahnya di waktu sebegini. Selesai bertukar pakaian yang sopan dan sesuai untuk dilihat tetamu, Aina ke dapur untuk membantu mama menyediakan hidangan air dan juadah.

"Siapa mai, mama?"

"Nah, bawak ni pi dalam," arah mamanya tanpa menjawab soalan Aina. Aina menurut dan membawa dulang berisi minuman ke ruang tamu. Aina sedikit terkejut apabila disapa senyuman ibu bapa Amir. Tangan emak Amir cepat disambut dan dicium.

"Assalaamu'alaikum, pakcik makcik."

"Wa'alaikumussalaam warahmatullah," jawab keduanya. "Cantik berseri Aina hari ni," tambah emak Amir. Aina tersipu malu sambil berlalu dan duduk di belakang abahnya.

"Emak dan abah Amir ni, depa mai datangnya berhajat," mula abah Aina. "Depa nak sunting bunga di taman. Depa nak pinang Aina untuk dijodohkan dengan anak teghuna depa si Amir. Aina suka dak?"

Aina tertunduk. Pipinya merah.

"Rasulullah kata, diam si anak dara pada pinangan itu tandanya setuju. Tak begitu, bang?" kata ayah Amir kepada ayah Aina sambil tertawa kecil. Abah Aina mengangguk mengiyakan.

Cincin disarung dan majlis pertunangan pun dilangsungkan serba ringkas dengan hanya bersaksikan ahli keluarga terdekat. Pertunangan dirahsia-rahsiakan, pernikahan dihebah-hebahkan. Bukankah begitu Sunnah Rasul? Selesai majlis, Amir sekeluarga pun pulang. Amir tidak berbual panjang dengan Aina. Sekadar bertanya khabar. Aina sedikit hairan dan terkilan. Bukankah mereka sudah bertunang?

Selesai membantu mama membersihkan dapur, Aina mengunci diri di dalam bilik. Dibelek dan diperhatinya tanda di jari manis. Cantik cincin ni. Pandai Amir pilih, bisik Aina sendirian. Tiba-tiba terdengar ketukan perlahan di pintu biliknya.


"Ya, abah?"

"Boleh abah masuk sat?"

"Masuklah, abah," Aina segera membuka pintu biliknya yang dikunci seketika lalu. Aina kembali duduk di atas katil dan abahnya duduk di sebelah. Dipegang tangan Aina yang bersarung cincin pertunangan dan dipandang mata Aina dalam-dalam.

"Dah besaq dah anak dagha abah ni," abah Aina tersenyum. "Tak lama lagi dah nak jadi isteghi oghang. Banyak yang Aina kena persiapkan diri: Abah hantaq Aina belajaq agama, jangan biaq berkaghat ja ilmu tu. Asah biaq tajam. Biaq boleh bantu suami dekatkan diri dengan Allah supaya dapat masuk syurga sama-sama."  Keluarga Aina sememangnya berasal dari utara dan telah lama menetap di situ. Tak hairanlah abah Aina sangat pekat dengan loghat utara bila bertutur. "Ilmu rumahtangga pun kena gilap. Nak jadi isteghi oghang kan? Kena gembirakan dan bahagiakan suami nanti. Alang-alang dah cuti panjang ni, ambik peluang asah skill memasak Aina tu dari mama. Masakan mama boleh kalahkan Chef Wan tau!"

Abah Aina ketawa kecil. Aina juga turut tertetawa sebelum tertunduk, tersipu malu. Sebelum berlalu, abah Aina mencium dahi Aina dan mencubit pipinya yang kemerah-merahan kerana malu apabila berbicara tentang perkahwinan.

"Aina?" Abah Aina berdiri di muka pintu.

"Ya, abah?"

"Ni ada sepucuk sughat daghi Amir. Dia mintak abah bagi kat Aina lepaih dia balik."

Aina segera mencapai surat dari tangan abahnya dan mengucapkan terima kasih. Sebelum menutup pintu bilik Aina, abahnya berkata sambil tersenyum, "Abah dan mama suka sangat Amir tu. Baguih oghang dia. Pandai no Aina pilih."

"Abah ni! Segan Aina tau."

Aina tersenyum. Mukanya merah. Abah Aina hanya tertawa melihat gelagat anak daranya kemudian berlalu ke dapur untuk mendapatkan secawan kopi hitam panas kegemarannya. Aina kembali duduk di atas katil empuknya yang bercadarkan kain satin merah jambu dihiasi corak bunga-bungaan. Perlahan-lahan dikeluarkan surat Amir dari sampul berwarna biru muda lembut. Biru warna kegemaran Amir. Juga warna kegemaran Aina. Aina tersenyum sendiri ketika membuka lipatan kertas putih di tangannya.


Assalaamu'alaikum warahmatullah wa barakatuh.

Diharapkan surat ini menemui tunanganku, Nur Aina Mawaddah binti Dzulkifli, di bawah lembayung Rahmat dan Kasih Allah Ta'ala.

Pertama sekali, saya ingin memohon maaf kerana telah membuatkan Aina menunggu. Hampir setahun lalu saya "merisik" Aina tapi baru hari ini dapat saya mengikat Aina sebagai tunangan saya secara rasmi. Bukan tak mahu lebih awal tapi tak mampu. Ikutkan hati, hari saya merisik itu juga mahu diikat Aina sebagai isteri yang sah. Tetapi Aina sendiri tahu halangan-halangannya. Kita merancang, Allah menentukan; dan ketentuan Allah buat kita sentiasa yang terbaik. Dan inilah yang terbaik dapat saya lakukan buat masa ini dengan izin-Nya: Pertunangan.

Keduanya, saya ingin menegaskan sesuatu yang saya tahu Aina sudah tahu dan faham tetapi bertujuan untuk mengingatkan. Muslim yang baik saling mengingatkan antara satu sama lain, apatah lagi kita yang ada "janji" ini. Dan mohon ingatkan saya juga andainya saya lupa dan terlanjur: Ikatan kita ini sekadar janji antara kita berdua. Janji saya untuk menikahi Aina dan janji Aina untuk dinikahi saya. Pertunangan kita tidak menghalalkan apa-apa sehinggalah Aina sah sebagai isteri saya. Sungguh, tempoh dari hari ini sehingga hari kita menjadi suami isteri masih panjang dan terkadang akan wujud rasa rindu. Rindu itu anugerah Allah, tetapi jika dan hanya jika ianya timbul dalam keadaan yang sesuai dan betul. Biarlah cinta di hati tersemai, tetapi kekanglah rasa rindu. Kerana rindu yang salah itu yang bisa melontarkan kita ke Neraka-Nya. Na'uzubillah.

Saya hanya mahukan yang terbaik untuk Aina, untuk saya. Untuk kita berdua. Biarlah Bait Muslim yang bakal kita bina berlandaskan syariat Allah Ta'ala. Mudah-mudahan cinta yang hadir di hati kita hasil mencari Cinta-Nya ini akan berkekalan -- bukan hanya sehingga ke akhir hayat kita, tetapi biarlah bawa ke Syurga sana.

Kerana Cinta-Nya kita merasa cinta. Lalu biarlah cinta ini suci dan luhur dengan cara yang ditetapkan-Nya, mudah-mudahan kita dapat bertemu di Syurga-Nya dengan Izin dan Kasih-Nya. Ini janji saya buat Aina.

Allah kasihkan orang yang bersabar dan senantiasa bersama mereka. Jadi terima kasih buat Aina kerana banyak bersabar.

Hanya mengharapkan Mardhatillah,
Muhammad Amirruddin bin Abu Bakar

Aina mengesat air mata yang bergenang di mata dan mengalir ke pipinya. Kerana Cinta-Nya kita merasa cinta, bisik Aina. Benar sekali. Dalam mencari Cinta dan Redha-Nya lah Aina bertemu Amir. Ketika masing-masing mabuk dengan Cinta Allah, ketika itulah Dia bawakan cinta makhluk ke hati mereka.

"Terima kasih, awak," Aina tersenyum. InsyaAllah, jika benar ada jodoh antara kita takkan ke mana. Allah juga yang pertemukan kita berdua -- menyemai cinta dan kasih sesama makhluk di hati kita, semasa masing-masing sibuk mencari Cinta-Nya, bukan? Terima kasih atas ingatan ini.

"Ya Allah! Aku pohon ke hadrat-Mu kerna tanpa bantuan-Mu, aku ini hanyalah insan yang lemah lagi hina yang hanya berasal dari setitis mani yang bercampur. Engkau Maha Mendengar dan suka mendengar rintih rayu hamba-Mu. Lalu oleh itu, ku pohon dari-Mu kekuatan untuk aku mengekang rasa rindu sementara menanti tibanya hari pernikahan kami. Biarlah cinta ini tersemai, luhur dan suci murni. Ia Anugerah dari-Mu dan aku bersyukur dengan Kurniaan-Mu ini tetapi aku berlindung dari gelodak nafsu dan bisikan syaitan direjam dari rasa rindu yang berombak mahukan kejahatan. Innaka Antas Samee'ud Du'a. Ameen ya Rabbal 'Alameen."

Saturday, September 11, 2010

Salam 'Aidilfitri 1431H

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Di kesempatan ini, saya Hafizuddin bin Yahaya ingin mengucapkan selamat menyambut hari lebaran 'Aidilfitri kepada seluruh umat Islam (terutamanya sahabat handai di seluruh pelosok dunia dan Wellington khususnya, juga rakan-rakan pembaca sekalian).

Mohon maaf atas apa-apa keterlanjuran atau kekasaran sepanjang saya menulis dan berkongsi ilmu di laman blog ini. Semoga madrasah Ramadhan telah berjaya mendidik diri, jiwa dan nafsu kita untuk menjadi Muslim yang lebih taat kepada Allah Ta'ala.

Sambutlah lebaran ini dengan bersederhana dan janganlah berlebih-lebihan dan membazir, atau kembali kepada diri kita yang dulu kurang baik berbanding setelah mengharungi 30 hari islah bersama Ramadhan, insyaAllah.

Ikhlas dari saya. :')

Semoga Syawal kali ini penuh bermakna dengan memori indah di samping insan-insan tersayang.

"Ya Allah! Berkatilah sambutan kemenangan kami di Syawal ini, dan mohon dipertemukan lagi dengan Ramadhan pada tahun hadapan."

Friday, September 3, 2010

Kisah 3 Pemuda

Dengan nama Allah yang Maha Mengetahui.

Pagi tadi di SMK Bukit Jalil ada melaksanakan sambutan Majlis Khatam al-Quran peringkat. Antara salah satu aktiviti yang dijalankan ialah penyampaian ceramah agama untuk berkenaan Nuzul Quran.

Di sini saya ingin berkongsi salah satu cerita yang menjadi selingan semasa penyampaian ceramah oleh penceramah jemputan ke Majlis Khatam Quran SMK Bukit Jalil, iaitu saudara Ustaz Dzulkhairi yang juga merupakan ketua Majlis Ulama' Muda Semalaysia.

Saya harap olahan saya bentuk penulisan ini menarik untuk dibaca, insyaAllah. :')


Diceritakan terdapat 3 pemuda bersahabat baik. Pemuda A adalah pakar ilmu Tasawwuf. Ilmu Tasawwuf ini berkaitan dengan pensucian hati. Apa-apa berkenaan penyakit hati dan cara mengubatinya, dialah juara. Pemuda B pula mempunyai ilmu Fiqh yang sangat mendalam. Tanyalah apa sahaja berkenaan hukum hakam dalam beragama, tiada yang tidak mampu dijawabnya. Pemuda C pula adalah seorang qari yang sangat hebat. Tiada taranum (lagu untuk membaca Quran) yang tidak dia kuasai.

Pada suatu hari, ketiga-tiga pemuda ini mahu menunaikan solat Maghrib berjamaah. Pemuda A menawarkan diri untuk menjadi imam solat tersebut.

"Hati aku paling bersih dan suci antara kita bertiga, biarlah aku yang mengimamkan solat ini." Pemuda B dan pemuda C mengangguk setuju.

ALLAHU AKBAR! Pemuda A mengangkat takbiratul ihram diikuti dua orang rakannya. ALLAHU AKBAR! Pemuda A rukuk diikuti kedua sahabatnya. SAMI'ALLAHU LIMAN HAMIDAH! Pemuda A bangun untuk i'tidal diikuti pemuda B dan C.


Tiba-tiba pemuda A turun untuk rukuk semula. Kedua-dua sahabatnya terpinga-pinga dan segera melafazkan "SUBHANALLAH!" untuk menegur. Dan solat mereka terhenti. Rupa-rupanya pemuda A tidak pandai ilmu Fiqh dan tidak tahu rukun-rukun solat. Solat Maghrib yang hanya ada satu rukuk pada setiap rakaat telah tertukar olehnya dengan solat sunat gerhana yang mempunyai dua rakaat.

Kali ini pemuda B pula menawarkan dirinya untuk menjadi imam kerana katanya, dia paling tahu selok belok hukum tentang agama. Jadi sekadar mengimamkan solat fardhu tidak mungkin menjadi masalah kepadanya.

ALLAHU AKBAR! Pemuda B mengangkat takbiratul ihram diikuti pemuda A dan pemuda C. Mula sahaja pemuda B mahu membaca surah Fatihah, sudah kedengaran laungan "SUBHANALLAH!" dari barisan makmum. Solat terpaksa dihentikan. Rupa-rupanya pemuda B tidak pandai membaca Quran - tunggang langgang bacaannya, rosak makhraj sebutan huruf-hurufnya.

Akhirnya pemuda C yang handal dalam ilmu qiraah pun menawarkan diri untuk mengimamkan solat. Pemuda A dan B hanya mengangguk bersetuju.

ALLAHU AKBAR! Pemuda C mengangkat takbiratul ihram diikuti kedua sahabatnya. Sungguh indah sekali bacaan ayat-ayat suci oleh pemuda C ini. Bacaan rakaat pertamanya kedengaran seperti bacaan Imam Makkah. Rakaat keduanya pula seperti bacaan Imam Madinah. Teresak menangis kedua sahabatnya di belakang dek kerana terharu dan terkesan di hati mereka dengan bacaan ayat-ayat suci yang indah oleh pemuda C.

Selesai sahaja solat, pemuda A dan B terus sahaja memuji keindahan bacaan Kalaamullah oleh pemuda C. Pemuda C hanya tersenyum sambil menjawab ringkas, "Itu aku belum ambil wudhuk lagi tu."

Pemuda A dan B hanya tergamam tidak mampu melafazkan sebarang kata.

Sebagai seorang Muslim, kita tidak boleh hanya menguasai satu bidang ilmu sahaja. Berusahalah untuk mempelajari dan mendalami semua ilmu-ilmu dengan sedaya mampu -- hati perlu suci, hukum hakam dalam beragama perlu dipelajari dan diketahui, dan ilmu al-Quran perlu didalami. Jika tidak, apa yang terjadi kepada pemuda-pemuda di atas mungkin berlaku kepada kita.

Ilmu Allah itu sangat luas. Kita perlu sedaya upaya kita untuk kuasai semua ilmu asas kepada seorang Muslim. :')

Firman Allah Ta'ala dalam Kitab Suci al-Quran Kareem:

". . . for you must gain mastery if you are true in Faith."
[Ali 'Imran, 3:139]

Sekadar berkongsi ilmu yang diperoleh pagi tadi.

Ini adalah peringatan untuk diri saya sendiri dan semua yang sudi membaca.

"Ya Allah! Terangilah hati ini untuk mudah mengingati ilmu-ilmuMu dan fasihkanlah lidah ini untuk mudah menyampai dan mengajarkannya kepada orang lain."