Saturday, September 17, 2011

Sit Awhile With Me

In the name of Allah, the Supreme.


I sat awhile with them,
around a table today.
Catching up to one another's life,
we had so much to say.
One is happy,
the other is happier;
O how I could relate --
I was once there!

I envy them
though I know I should not;
Allah's favours are on me
they never fell short!
So, my dearest friends:
Best wishes and prayers for thee;
if thou found true happiness,
never forget me.

Hafizuddin Yahaya,
Kuala Nerang,
5.45pm.



"O Allah! I beseech Thee. Ease my friends' way towards happiness and shower them with Thy Mercy. Ameen"

Monday, August 29, 2011

Catatan Akhir Ramadhan: Maaf Batin Zahir

Dengan nama Allah, Maha Pengasih lagi Maha Pengampun.


Berakhir sudah peluang untuk berpesta ibadah seberlalunya Ramadhan, tetamu dan sahabat yang sentiasa dirindu dan dikasihi.

Kini tiba pula Syawal pengganti Ramadhan. Masa untuk bergembira dan meraikan kejayaan sepanjang Ramadhan lalu. Firman Allah Ta'ala,
"Wahai orang-orang beriman! Telah difardhukan puasa ke atas kamu sebagaimana telah difardhukan ke atas mereka sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa."
[al-Baqarah, 2:183]

Tujuan utama kefardhuan berpuasa ke atas orang-orang beriman, iaitu orang-orang yang meyakini sebenar yakin sepenuh hati bahawa Allah adalah Tuhan mereka dan segala yang diusahakan adalah untukNya, ialah untuk melatih mereka menjadi orang bertaqwa -- orang-orang yang mampu melindungi diri mereka dari Murka dan Azab Allah Ta'ala (lihat video berkenaan puasa oleh Brother Nouman Ali Khan di sini).

Mari muhasabah diri: Sudahkah kita menjadi orang bertaqwa, iaitu orang yang dapat melindungi dirinya dari Murka dan Azab Allah Ta'ala? Berjayakah Madrasah Tarbiyyah Ramadhan mendidik kita menjadi orang sebegini?

Berjaya atau tidak, itu antara anda (dan saya!) dengan Allah. Ramadhan tetap berlalu, Syawal tetap tiba. Jika berjaya mendidik diri tahun ini, alhamdulillah wa syukrillah. Jika tidak berjaya, doakan bertemu Ramadhan lagi tahun hadapan. Apa-apa pun, sambutlah Aidil Fitri yang menjelang tiba ini dengan kegembiraan. Tidak perlu terlalu bersedih sehingga mencacatkan suasana Syawal. Sebaliknya, isikan awal Syawal dengan takbir membesarkan Allah, itu Sunnah Rasul s.a.w.

Selamat menyambut 'Aidil Fitri. Maaf batin dan zahir. Moga semoga amalan baik kita diterima Allah. :')

Jadi.

Di kesempatan ini, saya ingin menyusun sepuluh jari dengan hati tulus ikhlas ingin memohon keampunan semua pihak andai ada mana-mana penulisan saya yang mungkin telah menyinggung perasaan mana-mana pihak dengan saya sedar atau tidak saya sedari.

Maaf batin, maaf zahir.

Maaf batin, andai ada terlintas apa-apa perasaan mazmumah (keji) di hati saya semasa menulis atau ketika melihat update status atau entri anda yang tidak pernah saya zahirkan.

Dan juga maaf zahir, andai ada antara tindakan, perbuatan, lafaz bicara dan penulisan saya yang terlanjur. Itu kelemahan saya, khilaf manusia biasa.

Paling penting, semoga Allah menerima semua amalan baik kita semua sepanjang Ramadhan kali ini dan di bulan-bulan mendatang. Taqabbalallahu minna wa minkum, ya Kareem!

Jangan terlalu excited buat persiapan raya itu ini tapi terlupa nak bertakbir membesarkan Allah dan pergi solat sunat hari raya!


Akhir kata, sambutlah ketibaan 'Aidil Fitri dengan perasaan gembira. Tetapi jangan dilupa pada yang tiada. Pada yang telah kembali menemui Pencipta, kirimkanlah doa kerana mereka menunggu (al-Fatihah buat mak tersayang. Din rindu mak!). Pada yang tiada di sisi, telefon kan ada? :')



"Ya Allah! Temukanlah kami lagi dengan Ramadhan pada tahun hadapan. Ameen!"

Catatan Ramadhan 9: Budayakan Al-Quran

Dengan nama Allah, Pengarang Agung.


Shahrur Ramadhan, huwa Shahrul Quran.

Bulan Ramadhan adalah Bulan al-Quran. Padanya diturunkan al-Quran, dan padanya jua ada keberkatan untuk mempelajari dan menghayati Kalamullah ini.

Tetapi bagaimana caranya mendidik diri mencintai al-Quran?

Sebelum menjawab soalan tersebut, saya ingin kongsikan status seorang sahabat di Facebook:

"Take your son to NASA and on the way home he'll tell you that he wants to be an astronaut when he grows up. Take your daughter to the zoo and now she wants to be a veterinarian. Same thing goes for sports and athletes. So if we want our children to develop a love for the Quran and knowledge in general and aspire to be students of sacred knowledge, then we have to introduce them to it. InshaAllah no time better than the present, use this Ramadhan and Tarawih wisely." -Abdul Nasir Jangda

There. Jawapan saya ada dalam quote di atas ini.

Bagaimana?

Mulalah dari awal.

Jika mendidik anak, mulakan dari semenjak mereka kecil. Pupuk minat mereka ke arah mencintai al-Quran. Budayakan al-Quran itu agar menjadi rutin mereka, yang mana akan rasa tak senang duduk jika tak baca sehari. Ada orang tak baca suratkhabar satu hari sudah tak senang duduk. Kenapa bukan macam tu dengan al-Quran?

Kerana mereka ini belum membudayakan al-Quran.


Al-Quran itu cahaya. Sematkan ia di hati. Jadikannya rutin, budayakan al-Quran dalam kehidupan sehari-hari


Jadi, adakah sudah terlambat untuk kita yang sudah dewasa dan mungkin sudah meniti usia senja?

Jawapannya tidak, masih belum lagi terlambat. Izinkan saya berkongsi sedikit pengalaman di sini.

Semasa saya masih di bangku sekolah rendah, arwah mak saya telah didik saya untuk mencintai al-Quran. Bagaimana? Dengan menunjukkan teladan yang baik. Beliau bukanlah ustazah mahupun orang yang serba serbi pandai berkenaan ilmu agama mahupun ilmu Quran. Beliau hanyalah wanita biasa tetapi keinginan dan kecintaannya pada ilmu telah memberi inspirasi mendalam pada saya yang mulai nampak keindahan ilmu pada hari ini.

Kenangan paling manis adalah pada setiap kali tibanya Ramadhan. Menjelang malam 1 Ramadhan, arwah mak saya akan memastikan anak-anaknya pergi bersama-sama untuk menunaikan solat Tarawih berjamaah di surau (malahan, saya juga telah dididik untuk sentiasa pergi ke surau untuk bersolat jamaah setiap kali terdengar laungan azan seawal umur 7 tahun. Tak kiralah apa jua yang sedang dilakukan, beliau akan memaksa saya berhenti segera dan mendahulukan solat. Dulu saya masih kecil dan sering mempersoalkan malah merungut dengan tindakan beliau tetapi kini saya sangat bersyukur dengan usaha beliau. Terima kasih mak!). Pulang dari surau, saya akan 'berlumba' dengan arwah mak untuk menghabiskan 1 juzuk al-Quran pada setiap malam. Terasa kemanisan bertilawah apabila ada persaingan sebegitu. Kini saya khatam sendirian setiap tahun, mudah-mudahan Allah temukan 'pesaing ganti' untuk kembali menghidupkan keceriaan tilawah Quran di malam-malam Ramadhan akan datang. Ameen.

Ini secebis pengalaman saya serba ringkas. Dari kisah ini, dapat kita lihat cara mendidik insan mencintai Kalamullah tanpa mengira umur. 

Tidak sukar.

Yang paling penting adalah keinginan. Kemampuan itu urusan Allah. Bila mahu, Dia akan berikan kita kekuatan. Seperti arwah mak saya: Walaupun membaca al-Quran dengan penuh susah payah supaya dapat tilawah dengan tajwid yang betul, Allah beri dia kekuatan untuk terus membaca dan terus membaca.

Jadi apa lagi alasan kita?

Pasang niat dan sematkan keinginan bermula sekarang. Jangan bertangguh. Agak sukar untuk sendirian, jadi carilah teman supaya ada sedikit rasa persaingan di situ. Persaingan menuju Mardhatillah adalah persaingan yang sihat. Ini cuma langkah awal. Bila dah biasa, tak perlu lagi rasa persaingan itu. Kerana insyaAllah, sudah mampu mengecap halawatul Iman (kemanisan Iman).

Ramadhan masih berbaki satu hari, gunakannya. Andai Ramadhan telah berlalu pergi, istiqamahlah. Ramadhankan hari-hari kita yang mendatang seberlalunya Ramadhan. Mudah-mudahan al-Quran dapat dibudayakan dalam hidup kita sehari-hari, insyaAllah.

Taqabballahu minna, wa minkum.



"Allahummarhamna bil Quran. Waj'alhulana imaama wanuura wahuda warahmah."

Sunday, August 28, 2011

Catatan Ramadhan 8: Setahun Hanya Sekali

Dengan nama Allah yang Maha Mengetahui perkara-perkara Ghaib.


Saya masih teringat perbualan ringkas dengan seorang pelajar saya pada malam 21 Ramadhan yang lalu. Kami berjalan beriringan menuju Surau al-Hidayah lebih kurang 15 minit sebelum masuknya waktu Maghrib. Ya, "berbuka puasa sunnah" (berbuka hanya dengan 3 biji kurma dan air putih, solat Maghrib berjamaah dan kemudiannya baru menjamu selera) telah dijadikan amalan harian selepas lawatan pegawai-pegawai PPD dan JPN beberapa hari sebelumnya (klik sini untuk entri berkenaan).

Petang itu sungguh indah. Tenang dan damai sememangnya jelas terasa. Ufuk Barat langit sedikit ungu kemerah-merahan, beserta kepul-kepul awan putih berarak perlahan. Sungguh damai.

"Cantik petang ni noh. Entah-entah Lailatul Qadar pa malam ni, sir?" pelajar tersebut menyapa saya dengan sekuntum senyum.

"Memang cantik," balas saya pendek, membalas senyuman. "Tapi Allah lebih Mengetahui bila malam al-Qadar tu."

Kami sama-sama melangkah masuk surau SMKDSA itu dan langkah terhenti di sebelah pintu.

"Sebenarnya kan, orang kita salah konsep tentang Lailatul Qadar ni," ujar saya, memulakan perbincangan ilmiah. Ingin saya lihat reaksi pelajar ini yang saya tahu agak luas ilmu agamanya berbanding pelajar-pelajar lain. Harapan saya tidak dikecewakan.

"Betui tu, sir. Saya ingat lagi Ustaz Lah (seorang ustaz yang mengajar di SMKDSA, juga naib pengerusi ABIM Kedah) pernah habaq kat kami benda sama."

"Apa Ustaz Lah habaq?" soal saya, mula tertarik.

"Ramadhan last year, masa tu kami tengah on the way nak pi X (maaf, saya terlupa nama tempat yang dinyatakan). Dalam kereta, kami pandang luaq. Nampak ada awan yang saaangat cantik. Ada dua baris awan selari, di tengah-tengah dia kosong nampak macam ada pembaris."

"Subhanallah," balas saya apabila mendengar huraian keindahan alam ciptaanNya.

"Masa tu la Ustaz Lah pesan, sambil tangan dok amek gambaq: Kita ni (masyarakat Melayu) selalu sangat sibuk dok cari tanda-tanda Lailatul Qadar - nak cari pokok sujud la, nak cari air beku la, nak cari itu nak cari ini."

"Betui tu," saya tertawa. "Entah-entah, tanda-tanda tu sebenaqnya orang-orang bernasib baik jumpak Lailatul Qadar ni depa terjumpak ja. Tak dak niat cari pun. Lagipun, tiap-tiap orang ceritakan pengalaman berbeza."

"Tu la, sir. Ustaz Lah pesan, maksud 'mencari Lailatul Qadar' ni sebenarnya adalah peringatan untuk kita lipat gandakan usaha dalam beribadah, insyaAllah kalau kita jumpak nanti pasti kita akan rasa perbezaannya dengan malam-malam lain. Kat situ la baru dapat kita bezakan Lailatul Qadar ka dak."

Exactly, kata saya dalam hati. "Itu barulah konsep sebenar mencari Lailatul Qadar. Cari dengan melipat gandakan ibadah, bukannya sibuk mencari tanda-tanda. Tak jumpak tanda, tak beribadah la? Kalau langsung tak jumpak tanda? Haa, tak ka rugi dah kat situ."

"Sir jangan dok kata la."

"Awatnya?"

"Saya dulu macam tu la. Sibuk tiap-tiap malam menjelang 10 malam akhir Ramadhan dok cari tanda-tanda Lailatul Qadar. Tak jumpak, tak tarawih la saya."

Kami berdua tertawa.

"Takpa, itu zaman jahiliyyah. La ni jangan jadi orang yang rugi. Haa, tu orang dok pebetoi mikrofon dah. Jom masuk."

Dan azan Maghrib pun dilaungkan.



Ianya lebih baik dari seribu bulan. Carilah ia di sepuluh malam akhir Ramadhan. Allahumma balighna Lailatal Qadar!


Malam al-Qadar.

The Night of Power.

Malam yang lebih baik berbanding seribu bulan.

Siapa yang tak mahu ketemu? Semua mahu. Semua sibuk 'mencari', cuma kadang-kadang cara kita mencari itu yang salah. Usah dicari tanda-tandanya. Tetapi, lipat gandakanlah usaha beribadah. Jika bertemu tanda-tandanya, alhamdulillah syukur. Jika tak bertemu, sekurang-kurangnya kita tiada sesalan kerana telah berusaha sedaya mungkin meraih keberkatan dan kemuliaan Ramadhan ini. Bukankah Allah melihat pada setiap usaha kita? Dan setiap usaha kita, percayalah yang Dia akan membalasnya.

Saya amat gemar dengan ulasan berkenaan "tanda-tanda Lailatul Qadar" nukilan Ustaz Pahrol Mohamad Juoi (klik sini untuk baca). Antara yang menarik ialah,

"Petanda mendapat al-Qadr apabila bisikan kebaikan sentiasa mengatasi bisikan kejahatan pada hati kita, hingga dengan itu kita mudah melakukan kebaikan berbanding kejahatan dalam kehidupan."


Ya, semudah itu (insyaAllah!). Tanda jika kita telah bertemu Lailatul Qadar itu sebenarnya berada pada diri kita sendiri. Mengapa perlu mencari tanda-tanda lain seperti pokok sujud, air membeku dan sebagainya? Tidak cukupkah petanda pada diri kita sendiri?

Fikirkanlah.

Doa saya, kita semua Allah temukan dengan malam al-Qadar tahun ini, dan insyaAllah, diberi peluang bertemu Ramadhan lagi pada tahun hadapan.



"Allahumma balighna Lailatal Qadar, ya Allah!"

Catatan Ramadhan 7: Maafkan, Lepaskan

Dengan nama Allah, Penguasa Masa.


Bermula 14 Ogos lalu sehingga bermulanya cuti, 'anak-anak' saya di Tingkatan 5 mula menduduki peperiksaan percubaan SPM. Seperti kebiasaan, kertas Bahasa Inggeris diletakkan pada hari kedua iaitu hari Isnin, 15 Ogos yang lalu. Sebelum keluar dari kawasan asrama, beberapa pelajar putera datang mendapatkan saya untuk bersalaman dan meminta restu dan doa agar mudah menjawab subjek yang saya ajarkan pada mereka untuk kelas tambahan asrama.

Dan saya berdoa urusan mereka menjawab soalan dipermudahkan.

***

Pada malamnya, saya meluangkan masa bersama mereka di dewan makan seperti biasa sambil cuba menyiapkan kerja menanda buku latihan yang masih berbaki.

Seperti biasa juga, saya akan duduk semeja dengan sekumpulan pelajar Tingkatan 5 yang sedang mengulangkaji. Cuba membantu apa-apa yang saya mampu, itu niat saya. Tiba-tiba air muka salah seorang pelajar puteri yang duduk semeja dengan saya mula berubah. Airmata perlahan-lahan mengalir.

"Awat ni, F?" saya bertanya perlahan.

"Tadi saya tak dapat jawab soalan continuous essay. 50 markah hilang macam tu ja." F mengesat sedikit airmatanya.

"La . . . yaka. Habih tu, awat nampak sedih sangat ni?"

F kembali menangis. Saya mula berasa kurang selesa. Sudah tentulah tidak selesa: Lelaki mana yang dapat tahan dengan airmata? Apa jua masalah F, perlu segera diselesaikan. Jika tidak, subjek ujian percubaan esok hari sudah tentu berisiko.

"Cuba habaq mai kat sir awat F sedih sangat ni?"

"Dah la saya tak dapat jawab essay tu, pastu dok terpikiaq pulak pasai BI masa jawab Sejarah. Sejarah pun saya tak dapat jawab jugak. Huuu . . ."

Apa yang saya risaukan rupanya memang terjadi. Ada sesetengah orang yang apabila dilanda masalah, terlalu memikirkan masalah tersebut hinggakan mengundang masalah pada hal-hal lainnya.

"Saya habaq kat mak saya tadi, dia marah saya sebab cuai sangat. Lagi la saya sedih."

Saya bersimpati dengan F. Sudahlah sedih kerana tidak dapat menjawab soalan percubaan dengan baik, dimarahi pula kerana kecuaiannya itu. F masih menangis di hadapan saya. Matanya mula merah dibasahi airmata. Saya pun memujuk,

"Mak marah tanda sayang tu. Orang tua biasa la tu. Walaupun depa pernah jadi muda, kadang-kadang depa lupa macam mana jadi muda. Lain la macam sir ni. Sir kan baru 19 tahun?" saya berseloroh.

[Nota: Saya sudah berumur 24 tahun pada tahun ini tapi saya sering "menekankan" pada 'anak-anak' saya yang saya baru berusia 19 tahun supaya mereka tidak rasa jurang umur yang terlalu besar. Semestinyalah tidak ramai yang percaya walaupun ada juga yang percaya]

"Sir ni! Tak habih-habih dok ngaku 19, tak sedar diri dah tua!" bentak F yang mula tertawa. Saya hanya tersenyum. Sudah kenal hati budi mereka, sudah tahu bagaimana mengambil hati mereka.

"Haa, gelak dah pun! Tadi dok teriak, sir risau dewan makan ni banjir tau."

F tersipu malu walaupun sedang tertawa. Mukanya sedikit merah.

"Ni sir nak habaq satu cerita kat F. Nak dengaq? Kira selingan la sat sebelum F sambung study balik satgi. Okay dak?"

F mengangguk bersetuju. Saya mula menceritakan serba ringkas tentang kisah saya hampir-hampir bertunang tetapi tidak jadi apabila pihak perempuan berubah fikiran. F mendengar dengan penuh minat. Anak gadis mana yang tidak berminat mendengar kisah cinta?

"Mula-mula mintak putus tu, sir tak dapat terima. Marah ada, geram ada. Emosi bercampur baur. Tapi sir teringat pesanan seorang professor berbangsa Yahudi* tentang perasaan."

"Apa pesanan dia, sir?" tanya F.

"Professor tu pesan, setiap perasaan yang kita rasa kita kena terima dan rasa. Kenali perasaan tu, kemudian lepaskan perasaan tu. Jangan disimpan."

"Pasaipa?"

"Supaya bila kita bertemu lagi perasaan atau emosi yang sama di masa hadapan, kita akan mudah melepaskan. Ingat lagi dak sir pernah cerita pasal masa sir terima berita arwah mak sir meninggai masa sir di NZ dulu?"

F mengangguk.

"Masa tu sir ada satu jenis undefined feelings. Sedih sebab arwah meninggai tapi ada perasaan lain yang sir tak dapat tafsirkan. Dengan bantuan seorang sahabat, baru sir dapat kenalpasti rupanya emosi itu adalah rasa terkilan (klik sini untuk entri berkenaan). Alhamdulillah, la ni kalau sir rasa terkilan sebab apa-apa pun, sir akan tegur perasaan terkilan tu dan kemudian pesan pada diri sir, 'Ini rasa terkilan. Aku tau macam mana rasa dia dan kesan buruk dia pada aku' dan sir pun akan lepaskan perasaan tu pergi. Tak simpan."

"Tapi macam mana nak buat macam tu, sir? Saya cukup susah nak lupakan. Tambah pulak bila ada orang di sekeliling yang mengingatkan," soal F kebingungan.

"Of course, easier said than done tapi tak mustahil. Kena selalu latih diri. Langkah pertamanya mudah: Maafkan."

Saya menyimpul senyum. Muka F ada tanda tanya.

"Maafkan; pertama sekali, diri sendiri. Keduanya, sesiapa atau apa-apa yang terlibat. Bila kita mampu maafkan diri sendiri, insyaAllah barulah fikiran kita akan tenang. Bila fikiran kita tenang, baru kita dapat kenalpasti emosi dan seterusnya merasai emosi tu sebelum kita lepaskan ia pergi."

"Ooo . . . macam tu. Faham dah kot."

"Alhamdulillah."

*Morrie Schwartz dalam Tuesdays With Morrie nukilan Mitch Albom.

Buku yang banyak mengajar saya. Alhamdulillah. :')

Perbualan kami tidak tamat di situ. Sebelum menyambung ulangkaji, F berkata kepada saya:

"Thank you, sir. Dah rasa lega dah. Mujuq sir ada."

"Itu semua aturan Allah. Dia selalu pujuk sir bila sir ada masalah, jadi Dia jadikan sir sebagai medium untuk pujuk F pulak bila F ada masalah. Allah kan Perancang Terbaik?"

"Tapi kan sir, kalau sir takdak nanti macam mana pulak? Kat sapa saya nak mintak tolong?"

"F kena ingat. Kebergantungan kita mesti hanya pada Allah. Allah yang atur supaya sir tolong F hari ni. Jadi F ingat ni: Bila diri kita dilanda musibah, carilah Allah. Dia sentiasa ada untuk kita. Kalau mahu bercakap dengan Dia, kita solat. Kalau mahu mendengar pujukanNya, bacalah KalamNya. InsyaAllah bila kita letakkan 100% kebergantungan kita padaNya, Allah takkan sekali-kali hampakan kita. Faham dak?"

"Oops. sorry sir. Lepas ni kebergantungan mesti hanya pada Allah semata-mata!"

"Alhamdulillah. Dah, pi sambung ulangkaji nu."

F mengangguk dan kembali menyelak lembaran buku rujukan yang berada di hadapannya.



"Allahumma arinal haqqan haqqa, wa arinal baathilan baathila. Ameen, ya Kareem!"

Monday, August 15, 2011

Catatan Ramadhan 6: Inilah Barisan Kita

Dengan nama Allah, Maha Mengasihani.



Hari ini sudah menjelang hari ke-15 Ramadhan.

Semalam, beberapa orang pegawai PPD dan pegawai JPN termasuklah ketua sektor negeri Kedah datang melawat asrama SMKDSA. Mereka tiba seawal jam 6.45 petang, hampir-hampir sejam sebelum waktu berbuka puasa.

Disebabkan lawatan pegawai-pegawai tersebut, jadual harian terpaksa diubah -- jika kebiasaannya pelajar akan berbuka dahulu kemudiannya mempersiapkan diri untuk solat Maghrib berjamaah dan diteruskan dengan zikir dan bacaan al-Quran sebelum masuknya waktu Isyak, semalam sedikit berbeza. Pelajar berkumpul di surau seawal jam 7 petang dan mendengar sedikit ceramah/ucapan motivasi dari ketua sektor. Masuknya waktu Maghrib, semua yang hadir berbuka dengan segelas air mineral dan 3 biji kurma/tamar dan kemudiannya solat berjamaah sebelum beransur ke dewan makan untuk jamuan makan. Dan tibanya waktu Isyak, semua yang hadir bergegas ke surau untuk solat berjamaah.

Seperti biasa, saya menjalankan tugas untuk memastikan saf jamaah berada dalam keadaan sempurna. Bagaimanakah keadaan saf yang sempurna? Mari kaji gambar di bawah.

Sawwu sufuufakum, fainna taswiyyatas sufuufi min tamaamis solaah!

Ya, saf yang sempurna adalah saf yang lurus dan rapat antara satu makmum dengan makmum lain di sebelahnya(*). Rapat yang bagaimana? Rapat sehingga bersentuhan bahu antara kedua makmum dan bersentuhan dua jari kelingking kaki mereka (bukan syarat utama memandangkan fizikal manusia yang berbeza, ada yang jarinya panjang dan pendek. Allahu a'lam). Lurus yang bagaimana? Lurus dalam keadaan tumit para makmum berada dalam satu barisan. Jelas?

Okay. Berbalik kepada kisah semalam. Seperti biasa, saya akan memastikan saf-saf jamaah berada dalam keadaan sempurna sebelum solat. Saya tersenyum puas melihat 'anak-anak' saya bersegera merapatkan bahu-bahu mereka sehingga bersentuhan dan tumit-tumit mereka sebaris lurus mengikut jubin bercorak yang menjadi lantai surau kami. Ada beberapa pelajar Tingkatan 1 yang pada awalnya lupa, segera menyempurnakan saf mereka apabila ternampak saya. Siapa tak gembira jika didikan yang diberi menampakkan hasil walau sedikit?

Saya tersenyum sehinggalah melihat pada bahagian tengah saf kedua. Berkerut dahi. Sedih melihat para pegawai yang saya nyatakan di atas tadi, bersolat dengan keadaan saf yang sangat menyedihkan. Antara dua orang pegawai boleh dimuatkan seorang pelajar Tingkatan 1.

Sedih melihat kejahilan sesetengah pihak dalam melaksanakan ibadah tidak mengikut Sunnah (bahkan, acapkali bertentangan dengan tuntutan Sunnah). Bukan tidak ditegur, cuma tiada yang mendengar. Mereka 'golongan tua', saya 'golongan muda'. Di mata mereka saya masih mentah, tidak cukup ilmu dan tiada pengalaman; maka, saya tidak layak untuk berkata-kata dan menegur. Hati yang sedih Allah saja yang tahu. Mungkin kerna itu langit mencurahkan hujan selebat-lebatnya buat pertama kali di bumi Kuala Nerang semenjak tibanya Ramadhan . . .


Perkongsian
Berkenaan penyempurnaan saf, ini yang sering saya lakukan untuk memastikan 'anak-anak' saya faham dan berusaha menyempurnakan saf solat jemaah:

1) Selain hanya melafazkan "sawwu sufuufakum fainna taswiyatas sufuuf min tamaamis solaah" dalam lafaz Arabnya, saya ulangkan beberapa kali lafaz tersebut dalam BM iaitu "lurus dan rapatkan saf kerana sesungguhnya melurus dan merapatkan saf itu sebahagian daripada kesempurnaan solat berjamaah" di samping memberikan arahan yang jelas berkenaan bahu bersentuhan dan tumit sebaris (seperti telah saya terangkan di atas).

2. Tidak akan memulakan solat selagi saf tidak sempurna (sekiranya saya menjadi imam, dan telah menjadikannya budaya kepada pemimpin-pemimpin pelajar lain sekiranya mereka mengimamkan solat). Saf sempurna di sini juga melibatkan jemaah yang sedang bersedia untuk solat dan tidak lagi berbual-bual.

3. Jika saya tidak mengimamkan solat, saya akan memastikan semua pelajar menyempurnakan saf terlebih dahulu sebelum saya sendiri menyertai saf.

Tak perlu rigid dalam melaksanakan ibadah. Jika lafaz Arab tidak difahami umum, mengapa tidak lafazkannya dalam bahasa yang mereka fahami?


Diharapkan perkongsian saya berguna untuk para pembaca. Memang sukar mahu mengubah apa-apa hal bid'ah (terutamanya yang dholalah dan bercampur adat resam) yang telah lama berakar umbi dalam masyarakat kita, tetapi ianya tidak mustahil. Jika tidak dapat mengubah "golongan muda", lebihkan usaha dalam membentuk "golongan muda". Itu prinsip saya. :')

Dan Allah lebih Mengetahui tentang segala sesuatu.

*rujuk buku Comprehensive Prayer Formula atau Formula Solat Sempurna tulisan Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman untuk maklumat lanjut lebih terperinci berkenaan penyempurnaan saf.


"Ya Allah! Berikanlah kami kefahaman tentang agamaMu dan kemampuan untuk melihat kebenaran sebagai kebenaran dan melihat kebatilan sebagai kebatilan, serta kemampuan untuk membezakan antara keduanya. Ameen."

Friday, August 12, 2011

Catatan Ramadhan 5: As-Sami'

Dengan nama Allah yang Maha Mendengar bisikan rahsia dari hati hambaNya.


Pernahkah anda berhadapan dengan dilema dalam hidup yang menjadi titik perubahan hidup anda?

Ada dua titik perubahan (secara ruhani) yang besar dalam hidup saya pada tahun ini.

Pertama, apabila satu hubungan yang sangat diharapkan terputus di tengah jalan pada tanggal 2 Jun yang lalu. Secara jujurnya, ketika itu saya hanyut seketika, seolah-olah kembali mencari maksud hidup yang sebenar. Titik perubahan kedua tidak tunggu lama, hanya dua minggu kemudian untuk memunculkan diri iaitu apabila saya berhadapan sendiri dengan api yang memamah bangunan asrama pada tanggal 13 Jun yang lalu. Ketika itu, saya rasakan seperti ada yang menampar muka saya dan menjerit di telinga,


"Bangun engkau dari kehanyutan ini! Harus berapa lama lagi? Tujuan paling utama ialah Allah! Kalau api sebesar ini engkau sudah takut, mampukah melalui Api NerakaNya?"


Malam selepas insiden kebakaran tersebut, saya tersentak dan melelehkan airmata kesal kerana setelah sekian lama saya hanyut, Allah tetap sayangi saya dan Dia menyedarkan saya untuk berubah dan kembali mendekatkan diri denganNya lebih dari apa yang pernah saya lakukan sebelum ini. Dari situlah beberapa perubahan besar berlaku pada saya, antaranya saya mula bangun untuk qiyam setiap malam dan menunaikan solat sunat Dhuha setiap pagi. Perkara yang selama ini terasa berat, mula dirasakan ringan. Syukur, ya Allah!

Selain itu, saya juga dapat rasakan diri saya lebih cenderung mencurahkan bakti dan keringat di jalan Allah. Antaranya ialah dengan mengajarkan ilmu dan pengetahuan agama yang ada pada saya kepada 'anak-anak' saya di asrama dan membantu para ustaz memastikan pelajar-pelajar sekolah solat dengan sempurna di sekolah.

Malahan, ada juga terlintas di hati saya untuk memulakan usrah di kalangan pelajar-pelajar asrama. Saya mula menghubungi sahabat, rakan dan kenalan di Wellington dan lain-lain tempat yang saya tahu aktif melibatkan diri dalam usrah dan islah bagi mendapatkan bahan-bahan yang sesuai. Walau bagaimanapun, niat yang satu ini terpaksa saya pendam kerana pada saat itu terdapat beberapa halangan yang tidak dapat saya lepasi.

Ketika saya merasakan untuk memulakan usrah sendirian itu sukar, Allah temukan saya dengan seorang ustaz baharu yang bertukar ke sekolah saya tidak lama selepas wujud lintasan niat itu. Yang sukar mula terasa sedikit mudah. Terasa bagaikan dapat melihat sedikit cahaya di penghujung terowong yang gelap gelita.

Tetapi masih juga tidak bermula apa-apa lantaran kesibukan yang membaluti jadual mingguan dengan big events seperti lawatan Muhyiddin Yassin dan Karnival Sekolah-sekolah Kluster Zon Utara. Selepas satu, muncul satu lagi. Ketika itu, saya hampir lupa niat untuk mewujudkan usrah di asrama. Tetapi jauh di sudut hati tidak pernah luput perasaan ingin mendidik 'anak-anak' supaya kenal Allah.

Dan saya yakin, Allah juga tidak pernah lupa niat dan keazaman saya itu.

Sehinggalah pada suatu malam beberapa hari yang lalu usai solat tarawih dan witir berjamaah, saya kembali ke hostel untuk menukar kepada pakaian yang lebih casual. Setibanya di hostel, saya disapa mesra oleh sahabat sebaya saya (rujuk entri lepas) yang sedang menunggu saya di situ. Perbualan awal kami berkisar tentang beberapa perancangan jangkamasa jauh yang ingin dilakukan ke atas pentadbiran dan pengurusan asrama. Beliau menyatakan pandangan beliau dan saya menokok tambah apa-apa penambahbaikan yang saya rasa sesuai sehinggalah beliau menimbulkan tentang isu BADAR (Badan Dakwah dan Rohani).

Perbincangan berkisar tentang projek jangkamasa jauh untuk mengaktifkan BADAR sebagai suatu entiti terpisah dari Biro Kerohanian Asrama dan akhirnya perbincangan mula menyentuh tentang usrah. Saya kembali teringat tentang niat saya ingin mewujudkan usrah di asrama. Sungguh, Allah Maha Mendengar dan perancanganNya adalah yang terbaik!

Alhamdulillah. Hasil dari perbincangan tersebut, saya diminta oleh sahabat sebaya saya itu untuk menjadi murabbi secara langsung kepada para naqib dan naqibah asrama Tingkatan 4 yang akan dilantik tidak lama lagi memandangkan saya tinggal di asrama bersama para pelajar dan paling convenient sebagai pelaksana tugas tersebut. InsyaAllah, tugas saya pula akan dipantau dan dibantu oleh para ustaz di sekolah.


Isi hati manusia siapa yang tahu? Hanya Allah. Dia kan as-Sami'? :')


Okay, penulisan saya semakin hilang arah tuju kerana terlalu gembira. Gembira dengan perancangan as-Sami' yang sentiasa tahu isi hati hamba-hambaNya. Biar saja saya berhenti di sini untuk catatan kali ini. Doakan saya mudah-mudahan saya tsabat atas jalan ini.

Biar letih membaluti diri ini, asalkan generasi hadapan kenal Allah dan kenal Islam yang sebenar. Doakan saya!



"Allahumma tsabbit 'anni, quluubi wa tsabbit aqdaami 'alaa deenik. Ameen."

Saturday, August 6, 2011

Catatan Ramadhan 4: Hidayah Bukan Milik Kita

Dengan nama Allah yang setiap ruh kita di dalam TanganNya.


Hujung minggu ini saya berseorangan di hostel kerana 'anak-anak' dibenarkan pulang ke rumah masing-masing setiap minggu bersempena Ramadhan. Saya tidak pulang ke Pulau Pinang kerana baru sahaja kembali ke Kuala Nerang tidak sampai 3 hari. Letih kerja pula masih berbekas di sendi-sendi tubuh.

Agak sedih bila sendiri. Dan sunyi.

Tapi saya bersyukur kerana punya seorang sahabat sebaya di sini. Baru kenal beberapa bulan tetapi sudah terasa sangat rapat bagaikan telah kenal bertahun-tahun. Tidak lupa juga 'anak-anak' saya yang sudah seperti adik-adik saya sendiri. Merekalah peneman ketika sedih, penghibur di kala sunyi. Ah, betapa manisnya ukhuwwah jika ianya semata-mata kerana Allah!


Sepetang di bazaar Ramadhan . . . tercoret sebuah perbualan. :')


Sepanjang dua hari pelajar-pelajar asrama pulang ke rumah untuk bermesra dan berbuka bersama keluarga, saya sendirian di hostel. Dan untuk kedua-dua hari itulah sahabat sebaya saya ini dan beberapa orang 'anak-anak' saya datang dan mengajak saya keluar ke bazaar dan kemudiannya berbuka bersama-sama mereka.

Sepanjang berjalan-jalan di bazaar memilih juadah berbuka, kami berbual-bual dan bergurau. Tampar menampar dan yang seangkatan dengannya adalah normal bagi kami hatta di khalayak ramai sekalipun. Buat apa mahu rasa malu? Berkasih kerana Allah selagi tidak melanggar hukumNya, biarlah terang-terangan. Bukan begitu?

Sedang berjalan-jalan menyelusuri lorong dipenuhi gerai, tiba-tiba salah seorang 'anak' saya di Tingkatan 5 yang juga merupakan ahli Majlis Tertinggi asrama menarik muka dan memuncungkan mulutnya. Awat ni? saya bertanya.

"Nu . . . tengok nu," katanya memuncungkan mulut. Saya cuba meneliti arah ditunjuknya tetapi tidak nampak apa yang dimaksudkannya dek lautan manusia yang sibuk membeli-belah. Lautan manusia pelbagai jenis. Yang bertudung bonggol unta. Yang berbaju ketat berlengan pendek. Yang berseluar ketat atau pendek. Pelbagai jenis ragam manusia yang sekadar menutup urat. Astaghfirullah al-adzhim . . .

"Apadianya, N oi?" saya bertanya lagi.

"Tadi ana nampak F (pelajar asrama puteri Tingkatan 1). Ya Allah, pakaian dia . . . Tudung singkat, shirt lengan pendek. Sakit mata ana tengok," mukanya masih masam.

"Hurm . . ." saya menghela nafas panjang sebelum bertanya, "tapi perlu ka N tarik muka macam ni?"

N mengangkat kedua-dua bahunya. Entah, bisiknya perlahan.

"Agak-agak la kan, N suka dak orang tarik muka kat N?" saya lihat matanya dalam-dalam tetapi tiada jawapan walaupun saya pasti jawapan N semestinya 'tidak suka'. "Jadi kalau tak suka, kita pun jangan la tarik muka kat orang lain. Muka kena sentiasa manis. Terutamanya bila kita di atas jalan dakwah dan islah ni."

N merupakan salah seorang ahli ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) cawangan Padang Terap yang juga dipimpin oleh salah seorang ustaz cemerlang di sekolah kami. Mereka agak aktif dengan muktamar dan perjumpaan di samping aktiviti-aktiviti amar ma'ruf nahi mungkar seperti cegah couple, sebagai contoh. Ini apa yang saya dengar dari mulut mereka. Saya sendiri masih belum libatkan diri secara langsung kerana rasa lebih bebas untuk tidak terikat dengan mana-mana organisasi. Itu cara saya buat masa sekarang.

"Tapi pakaian dia . . . ya Allah! Sepanjang 4 tahun ana duduk hostel, tak pernah jumpak budak hostel pakai macam ni bila keluaq rumah. Pakai di rumah tu biasa la," ujar N dengan nada kesal.

Saya pandang muka N. Itulah muka orang yang membenci kemungkaran dengan hati setelah diusahakan dengan tangan dan lidahnya. Syukur kerana N ada rasa bencikan kemungkaran itu tapi masih ada kekurangan pada caranya mendekati dakwah. Mungkin masih kurang kefahaman atau dek darah muda yang mengalir di dalam tubuhnya.

"Keluarga F pulak macam mana?" tanya saya ringkas.

"Sama ja. Kak dia pun pakai macam tu la jugak. Tudung singkat, baju lengan pendek, seluaq ketat," ada nada benci dalam getaran suara N.

Saya segera memeluk tubuh N dengan sebelah tangan sambil mengusap-usap bahunya.

"Sabaq, itu la cabaran dakwah dan islah. Dalam kita nak dakwah dan islah orang lain, semestinya akan timbul bermacam jenis cabaran dan ujian (mehnah). Contohnya macam F tadi tu. Dia berpakaian macam tu sebab pengaruh keluarga. Keluarga sendiri tak pernah kata apa dia pakai macam tu, jadi kata-kata kita orang luar ni  susah sikit la ada kesan kat dia. Tapi kita kena sentiasa sabaq dan istiqamah untuk terus usaha. Jangan membenci dan menarik muka masam bila apa yang kita buat (dalam dakwah dan islah) tak nampak kesan. Ingat balik macam mana sir selalu dok teguq angpa pasai solat setiap hari masa solat Maghrib."

Saya dapat rasakan otot-otot bahu N yang tadinya tegang mula kembali meregang. Saya menyambung,

"Setiap kali bila perlu ditegur, sir akan tegur. Ada sir pernah marah dan putus asa dengan angpa yang selalu tak ikut cakap sir?"

N menggeleng kepala.

"Macam tu la jugak kita bila nak berdakwah dan meng-islah orang lain. Kita kena sentiasa sabaq dan terus menerus. Muka kena sentiasa manis dan perbuatan kena sentiasa baik. Baru la akan ada yang tertarik dan nak ikut. Ingat, nak dakwah dan islah orang ni kita tak boleh paksa depa. Kalau berubah yang tidak ikhlas (kerana takut pada manusia), tak kekal pun. Biaq depa nak berubah kerana depa nak berubah (kerana Allah), insyaAllah kekal. Hidayah kan milik Allah? Dia bagi pada siapa yang Dia berkehendak. Kita cuma boleh usaha dan doa supaya Allah bagi Hidayah untuk seseorang tu berubah. Itu bahagian kita, yang lain semuanya terserah pada Allah. Faham, kan?"

N mengangguk dan mula tersenyum. Dan kami pun meneruskan pencarian juadah berbuka puasa di petang hening itu . . .




"Ya Allah! Jadikanlah kami orang-orang yang sabar dan istiqamah dalam menyeru orang lain menelusuri jalan menujuMu. Ameen."

Friday, August 5, 2011

Catatan Ramadhan 3: Ujian Allah

Dengan nama Allah, sebaik-baik Perancang.


Dua malam lepas, seperti biasa, saya berbuka puasa di dewan makan asrama bersama para pelajar. Seperti biasa juga, saya akan duduk semeja dengan beberapa warden yang lain. Dan semalam, seorang warden perempuan bercerita,

Warden perempuan (WP): Tadi laki (suami) saya kena rompak masa naik teksi.
Saya: Sorry to hear about that.
Warden lelaki 1 (WL1): Ish, ish. Bila kena rompak tu?
WP: Dia dalam perjalanan nak pi Makkah* untuk berbuka puasa, kena rompak sekitar waktu Zuhur camtu.
Warden lelaki 2: Macam mana boleh jadi?
WP: Dia naik teksi. Rompakan dalam teksi.
Saya: Uish, macam mana tu?
WP: Laki saya naik dengan lagi 2 orang lain -- sorang dok sebelah pemandu, sorang lagi kat belakang dengan dia. Depa cakap Urdu. Kalau cakap Arab, laki saya gagah-gagah la paham jugak rancangan jahat depa tu. On the way nak ke Makkah tu, teksi tu berenti. Driver ugut mintak duit, lepas tu suruh laki saya keluaq bawak luggage dia. Penumpang kat belakang tu mula-mula keluaq sekali tapi naik balik sebelum teksi tu jalan.
WL2: Hurm. Mesti tu rakan subahat depa. Banyak mana duit kena rompak?
WP: Laki saya bawak 1500 duit Saudi, 1500 duit Malaysia dan ada la sikit lagi dalam poket baju. Tapi perompak cuma ambik duit Malaysia ja.
WL1: Takpa la, sekurang-kurangnya tak jadi apa kat dia. Alhamdulillah.
Saya dan WL2: Betui tu. Alhamdulillah . . .
WP: Alhamdulillah. Tapi tak tau la pasai pa. Masa tu, laki saya blur semacam. Langsung tak melawan tak apa. Dia diam dan redha ja. Macam kena pukau, tapi dia pasti tak kena pukau sebab dia sedaq semua yang berlaku masa tu.
WL1: Nasib baik dia tak melawan, kalau dak tak tau la apa jadi . . .
Saya: Owh, yaka . . . so dia pi Makkah dak lepas tu?
WP: Dia pi jugak. Sebab niat asal memang nak ke Makkah. Sampai ja Makkah, dia terus call. Phone baru dia pun kena rompak jugak. Tak boleh dah nak Skype sama-sama . . . T_T

*suami warden perempuan tersebut bekerja dengan MAS di Arab Saudi. Harap maklum.

Anda pernah dirompak?

Okay, biar saya hentikan di sini catatan perbualan di atas.

Baca perbualan di atas dengan tenang. Apa pendapat anda?

Pendapat saya mudah: Ini ujian Allah kepada suami warden tadi. Ujian Ramadhan. Ujian keteguhan Iman sama ada beliau benar-benar tetap pendirian mahu ke Makkah yang sangat Allah berkati. Dan kerana beliau mempunyai niat yang suci dan bersih mahu menziarahi Rumah Allah, maka Allah pelihara beliau dari bahaya yang lebih besar (diapa-apakan) dan digantikan dengan musibah yang lebih kecil (sekadar dirompak). Maha Suci Allah.

Itu sekadar pendapat saya. Pendapat anda pula bagaimana? Setuju? Tidak setuju? Kongsikan di sini andai sudi. Terima kasih. :')




"Ya Allah! Berikanlah kekuatan kepada kami untuk sentiasa istiqamah atas JalanMu dengan hati yang tulus dan ikhlas. Ameen."

Wednesday, August 3, 2011

Catatan Ramadhan 2: Ajari Aku

Dengan nama Allah yang memiliki Ilmu tentang segala sesuatu.


Semalam agak meletihkan. Bukan kerana berpuasa tetapi akibat cuaca yang terlebih panas dan usaha untuk over-exert diri mengoptimumkan ibadah. Tetapi semalam adalah hari yang menggembirakan dan penuh rasa kepuasan.

Kenapa?

Kebiasaan pelajar-pelajar hostel SMKDSA, mereka akan berkumpul di dewan makan seawal jam 6.15 petang untuk berbaris mengambil makanan dan kemudiannya bersedia untuk bacaan Maktsurat dan doa sekitar 15 minit terakhir sebelum dilaungkan azan tanda tiba waktu berbuka. Amalan yang baik sekali! Bukankah salah satu waktu mustajab doa adalah di saat hendak berbuka? Allah sendiri menyatakannya sebagai salah satu kegembiraan bagi hamba-hambanya yang berpuasa. Malangnya, masyarakat kita sekarang sering membuang peluang doa mustajab ini dengan berbual-bual kosong. Aduhai.

Kembali pada kisah di atas. Apabila pelajar mula berkumpul di dewan makan, saya suka turun dan bersama mereka -- berbual dan berkongsi rasa, kerana saat sebeginilah hubungan yang lebih erat mudah terjalin. Selepas bermesra dengan beberapa pelajar putera yang sedang beratur mengambil makanan, saya kemudiannya mendekati meja pelajar-pelajar puteri Tingkatan 5 yang sedang menggunakan peluang itu untuk mengulangkaji. Tiba-tiba salah seorang dari mereka menegur saya,

"Sir pandai sejarah dak?"

Saya tersenyum sambil menggeleng kepala, "Sir tak pandai nak ajaq sejarah Malaysia, satgi salah fakta pulak. Ajaq sirah boleh la."

"Dalam sejarah (SPM) pun ada sejarah Islam jugak," seorang pelajar lain menegaskan.

"Owh, hat tu sir kurang sikit." Saya tersenyum, "tapi kalau sirah nabawi, pasal comparative religion antara Islam-Yahudi-Kristian, insyaAllah hat tu sir tak dak masalah."

Sangkaan saya, mereka akan mula hilang minat dan kembali menyambung ulangkaji tetapi sangkaan saya meleset apabila pelajar kedua tadi berkata,

"Macam tu, sir cerita la kat kami pasal sirah. Pasai para nabi. Kami nak dengaq."

Pelajar-pelajar lain yang duduk semeja mengangguk dan mula menutup buku mereka. Saya tersenyum. Gembira kerana ada yang berminat mahu mempelajari sirah nabawi. Saya sendiri masih cetek ilmu sirah tetapi saya bersyukur kerana Allah memberi peluang ini kepada saya untuk berkongsi apa sedikit ilmu sirah yang ada. Saya mulakan dengan kisah penciptaan nabi Adam a.s. dan kemudiannya kisah "pembersihan" umat manusia di zaman nabi Nuh a.s. dan seterusnya beberapa kaum dilaknat Allah sebelum diutusnya nabi Ibrahim a.s. yang mencari kebenaran sehingga diilhamkan kepada baginda wahyu untuk menyebarkan agama Hanif (lurus). Saya ceritakan sirah ini dengan serba ringkas dan komprehensif, sesuai untuk didengari remaja. Dari kisah nabi Ibrahim a.s., saya mula buka kisah susur galur Bani Israel dan susur galur bangsa Arab yang kedua-duanya berasal dari baginda Khalilullah (nabi Ibrahim a.s.) yang kemudiannya secara tidak langsung menyentuh tentang Judaism dan Christianity.

Elok sahaja menyentuh topik comparative religion, corong-corong speaker mula dihiasi bacaan Maktsurat oleh ketua Biro Kerohanian. Saya berhenti di situ dan ingin berlalu pergi apabila pelajar tadi berkata,

"Sir, sambung esok na?"

"InsyaAllah," jawab saya ringkas.


*

Sebelah malamnya usai solat Tarawih berjamaah di surau, para pelajar kembali ke dewan makan untuk moreh (supper) dan kemudiannya mengulangkaji pelajaran di situ.

Seperti malam sebelumnya, saya sertai mereka sebentar sebelum pulang ke kamar untuk menyelesaikan kerja-kerja sendiri. Tiba-tiba seorang pelajar mendekati saya dan bertanyakan soalan untuk latihan bahasa Inggeris. Saya pun membantunya untuk fahami soalan. Selesai seorang, seorang lagi datang dengan masalah-masalah lain -- fizik, tentang kanta dan gelombang sebagai contohnya. (Nota: Tiada yang bertanya soalan matematik kerana telah saya "haramkan". Sir mengantuk bila tengok nombor, itu kata saya pada mereka :'p)

Sebelum saya pulang ke bilik, seorang pelajar puteri bertanya jikalau saya boleh tolong jelaskan beberapa masalah dan istilah dalam Pendidikan Syariah Islamiyyah yang kurang difahaminya. It'd be my pleasure, kata saya. Dan saya pun menjelaskan istilah-istilah Usul Fiqh seperti takhsis, mutlak, muqayyad dan nasakh dengan panjang lebar beserta huraian dari contoh yang diberikan dalam buku teks dan contoh dari kefahaman saya sendiri.

Menuntut ilmu itu fardhu atas setiap Muslim, di mana dan dalam apa jua bentuk sekalipun. :')


Sungguh gembira rasa di hati bila dapat menyumbang tenaga membantu orang lain mengecapi  pencerahan. Ada orang berpendapat, buang masa sahaja bila kita "laburkan" masa kita membantu orang lain. Betulkah begitu? Terpulang pada diri masing-masing.

Bagi saya, apa-apa yang buat (tenaga, masa dan wang) untuk orang lain jika ikhlas semata-mata kerana Allah, tak ada ruginya. Terutamanya bila mengajarkan ilmu. Ini kerana, to teach is to learn twice. Makin diajari sesuatu ilmu itu, insyaAllah makin kita akan memahaminya. Bukankah salah satu cara Allah hendak memuliakan seorang itu adalah dengan dibukakanNya pintu ilmu dan dikurniakan kefahaman agama padanya? Mudah-mudahan itu yang kita beroleh.

Dan jika berasa penat, ingatlah pesanan padat berhikmat dari Sayyidina 'Ali karamallahu wajhah:

"Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan maka sesungguhnya keeletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan kekal. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal."

Semoga kita semua tetap tsabat atas jalanNya yang lurus dan dimudahkan Allah untuk berbuat kebaikan, insyaAllah.



"Ya Allah! Janganlah Engkau condongkan kembali hati kami kepada kekufuran dan kefasikan setelah Engkau tunjuki kami jalan yang Engkau redhai, sesungguhnya Engkaulah tempat kami merintih dan meminta-minta."

Tuesday, August 2, 2011

Catatan Ramadhan 1: Madrasah Ramadhan

Dengan nama Allah, sebaik-baik Perancang.


Alhamdulillah, syukur sangat ke hadrat Allah Ta'ala kerana Dia masih memberi peluang kepada saya untuk bertemu Ramadhan Mubarak, tetamu istimewa yang dinanti-nanti penuh rasa debaran saban tahun. Debaran makin terasa setiap kali hampirnya tetamu ini kerana bimbang tidak ketemu. Bila sudah bertemu, bimbang pula andai Ramadhan kali ini tersia-siakan.

Ah, susah pula macam tu! Rindu ketemu, takut pula bila sudah bertemu.

Malam pertama menunaikan solat sunat Tarawih, entah kenapa saya seakan kurang khusyuk. Solat sunat witir berjamaah pun saya tinggalkan sedangkan solat sunat witir paling dituntut ditunaikan secara berjamaah di bulan mulia ini berbanding bulan-bulan lain yang lebih baik ditunaikan sendirian -- mungkin kerana tubuh yang agak keletihan usai Kem Kepimpinan Pengawas Asrama (insyaAllah, akan saya kongsi pengalaman ini bila ada masa terluang nanti). Mungkin juga kerana tekak yang masih kesakitan belum bertemu penyembuhan. Tetapi semua itu seperti alasan kerana khusyuk sebenar patut datang dari hati walaupun fizikal serba kekurangan.

Mengenangkan hal ini, rasa sebak di hati dan menitis air mata ketika menunaikan solat-solat sunat semasa qiyam sebelum sahur. Lemah sungguh diri ini, ya Allah! Excited sangat bila Ramadhan dah dekat, tapi acuh tak acuh dan masih belum bersedia bila tetamu istimewa ini sudah tiba . . .

Tapi saya masih terlalu bersyukur kerana memberikan kekuatan yang lebih dari hari-hari biasa untuk membaca KalamNya sehinggakan mampu fokus selama lebih satu jam hatta berada dalam bas yang sedang bergerak yang biasanya menjadi tempat tidur sahaja. Dan tidak lama tadi, alhamdulillah, saya dapat menunaikan solat Tarawih malam kedua secara berjamaah di Surau al-Hidayah SMKDSA.

Semasa sesi Tarawih tadi, ustaz yang ditunggu tidak kunjung tiba dan seorang pelajar yang juga ketua Biro Kerohanian Asrama lantas mengimamkan solat sunat itu. Solat tersebut turut dihadiri pengetua dan saya hanya berdiam di saf makmum selaku pemerhati. Memberi peluang kepada generasi muda mendidik diri, bisik hati saya.

Pelajar tadi agak ambitious dan mahu menunaikan 20 rakaat Tarawih berjamaah sedangkan majoriti makmum tidak bersetuju malahan ditegur pengetua supaya menunaikan hanya 8 rakaat supaya ada masa diluangkan untuk mengulangkaji pelajaran. Merebut peluang dalam Ramadhan memang dituntut, tetapi tanggungjawab diri perlu dijaga juga!

Usai solat, saya merapati pelajar tersebut dan berbisik,

"Sir ada cadangan sikit pasai solat Tarawih kita kalau ustaz tak mai macam tadi."

"Apadia, sir?" pelajar itu bertanya.

"Pertama, sir cadangkan kita rancang solat kita. Pastikan makmum tahu dan redha dengan plan kita. Macam tadi tu, makmum tak setuju buat 20 rakaat dan agak berterabur belah puteri masa Witir satu rakaat sebab depa tak tau masa tu buat Witir. Mungkin boleh buat taklimat ringkas kaifiat sebelum mulakan solat."

Pelajar tersebut mengangguk.

"Keduanya, sir cadangkan kita pentingkan kualiti daripada kuantiti. Biaq la solat 8 rakaat ja tapi ada khusyuk, dan imam baca ayat Quran panjang-panjang sikit daripada baca ayat lazim ja. Nanti kita boh stand untuk letak Quran besaq depan imam, boleh la baca satu page setiap rakaat. Lagi satu, sir cadangkan rehat 5 minit antara 8 rakaat Tarawih tu. Boleh la buat isi dengan tazkirah ka, sebab tadi ramai complaint kat sir yang depa tak khusyuk sebab kalut. Nak pi toilet pun tak dan, takut miss Tarawih jamaah."

Pelajar tersebut mengangguk lagi. Saya tersentak dengan nasihat sendiri tentang khusyuk dalam solat. Saya menyambung,

"Akhir sekali, sir cadangkan kita ada dua imam -- sorang imamkan Isyak dan 4 rakaat pertama Tarawih kemudian tukaq imam lain untuk selesaikan baki 4 rakaat dan 3 rakaat Witir. Sebab tadi sir perasan yang kamu 'tersasul' ayat dari surah 'Alaq ke dalam surah Humazah. Mesti kamu penat kan? Lagi satu, dengan cara ni kita boleh latih orang lain sama sebagai imam. Setuju dak cadangan-cadangan sir ni?"

Pelajar tersebut mengangguk lagi menyatakan rasa setujunya dan mengucapkan terima kasih,

Bila saya duduk sendirian selepas bermesra dengan beberapa orang pelajar putera Tingkatan 1 selepas moreh ringkas, saya muhasabah kembali pertalian antara tidak khusyuk saya pada malam pertama Tarawih dan kejadian yang berlaku di malam keduanya. Apa signifikan keduanya?

Ramadhan adalah Madrasah milik Allah untuk mengajar kita erti istiqamah


Lama saya berfikir menanti hadirnya lelap dan ini jawapan yang hadir dalam kotak fikiran saya: Ramadhan adalah Madrasah milik Allah. Dia sedang mengajar saya kepentingan memperbaiki amalan sedikit demi sedikit dan kemudiannya beristiqamah dengan amalan-amalan tersebut sepanjang bulan mulia ini. Allah tidak memandang hasil tetapi yang dipandangNya adalah usaha. Jadi, bukan banyak mana amalan dilakukan yang perlu kita risaukan tetapi kualiti dan istiqamah melakukannya (walaupun sedikit) yang perlu dititikberatkan.

Alhamdulillah, syukur kerana Allah memilih untuk menghadiri MadrasahNya pada tahun ini. Jom tingkatkan kualiti ibadah kita dan kemudian beristiqamah!



"Allahumma tsabbit 'anna quluubana wa aqdaamana 'ala deenik. Ameen."

Thursday, July 21, 2011

Ucapan Dari Hati

Dengan nama Allah, Pemilik kita semua.



Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah kerana masih memberi peluang untuk saya bernafas dan berbakti kepada Islam dan kepada masyarakat melalui saluran pendidikan. InsyaAllah, kali ini saya ingin berkongsi sedikit pendapat berkenaan satu isu yang bagi saya, acapkali disalahfahami masyarakat umum: Konsep takziah.

Biar saya mulakan dengan secoret kisah yang baru berlaku semalam...

Secoret Kisah

Semalam, sedang saya bergurau senda dengan Mak Long (pegawai sekuriti asrama @ jaga asrama) selepas pulang dari solat Maghrib berjamaah di surau (para pelajar sedang bergerak untuk kelas prep), saya lihat seorang pelajar puteri Tingkatan 4 sedang duduk di kerusi menunggu di sebelah pondok sekuriti. Kepalanya tunduk dan dia diam. Saya bertanya pada Mak Long, kenapa dengan pelajar tersebut dan saya diberitahu yang pelajar itu sedang menunggu warisnya kerana ada kematian.

Hati saya sebak mengucapkan lafas Innalillaah kerana baru saja beberapa hari lepas, seorang pelajar lelaki yang saya sangat sayang kerana Allah telah kehilangan ayahandanya. Saya dekati pelajar puteri tersebut dan duduk di atas sebuah kerusi plastik bersebelahan dengan kerusi menunggu itu.

Saya: Assalaamu'alaikum. Nama apa dah? Sir tak ingat nama (kamu).
Pelajar puteri: Wa'alaikumussalaam. Khalijah. Ijah.
Saya: Ijah tunggu sapa ni?
Ijah: Tunggu abah mai. Mungkin lambat, pi ambik adik kat Kubang Pasu dulu.
Saya: Owh. Dengaq kata tok Ijah meninggai.
Ijah: *menggeleng kepala* Bukan tok. Tok takdak dah. Nek pun takdak lama dah. Baru pi ni tok nek. Nenek pada abah.
Saya: Owh, yaka. Ijah rapat dengan tok nek dak?
Ijah: *mengangguk lemah*
Saya: Dulu Ijah kecik-kecik mesti selalu pi mengacum (bagitau) kat tok nek kalau abang ka kakak Ijah buli Ijah kan?
Ijah: *mengangguk lagi. Ada sedikit sirna gembira bercampur sedih di hujung matanya*
Saya: Ijah mesti sangat sayang kat tok nek. Sir faham perasaan Ijah. Sir pun sayang kat arwah mak sir tapi Allah lagi sayang kat dia sebab tu Allah panggil mak sir pi ke sisiNya. Sama jugak macam tok nek Ijah. Ijah sangat sayang kat dia tapi Allah sayang lebih lagi. Suka kan kalau Allah sayang tok nek Ijah?
Ijah: *mengangguk*

Ijah mempunyai perwatakan Muslimah yang saya kagumi -- dengan bertudung labuh, memakai hand-socks dan berstokin. Sungguh sejuk mata memandang. Tetapi bila saya perhatikan Ijah, dia kelihatan seperti menahan rasa sedihnya. Mungkin dia merasakan yang menangisi kematian individu tersayang menyalahi Islam. Saya menegur,

Saya: Kalau Ijah rasa sedih, tak salah nak menangis. Biaq la airmata tu mengalir keluaq. Itu fitrah kita sebagai manusia. Ijah ingat dak Nabi kita ada putera?
Ijah: Hassan/Hussain?
Saya: Itu cucu Baginda. Ingat dak nama-nama putera Baginda?
Ijah: Qasim?
Saya: *mengangguk* Lagi?
Ijah: Abdullah.
Saya: *mengangguk* Lagi?
Ijah: . . . Ibrahim?
Saya: Semua pun betul. Pandai la Ijah ni. Ni sir nak habaq sikit pasai kisah Rasulullah (s.a.w) kehilangan putera Baginda bernama Ibrahim. Ibrahim baru lahir sat ja, Allah ambik dia balik. Masa tu Rasulullah (s.a.w) sangat sedih. Para sahabat lihat Nabi kita menangis dan masa tu Baginda bersabda, "Inilah kasih sayang. Mata menjadi basah dan hati menjadi sakit; tetapi lidah ini hanyalah untuk melafazkan apa yang disukai Tuhanku.*"

Saya lihat Ijah semakin menundukkan kepalanya. Kedengaran esak tangisnya perlahan. Saya memanggil seorang pelajar perempuan yang sedang lalu di situ untuk memeluk dan mengusap belakang Ijah. Saya menyambung,

Saya: Tak salah Ijah nak menangis. Menangis la kalau itu dapat hilangkan kesedihan Ijah. Sedangkan Baginda Rasul (s.a.w) sendiri pun menangisi pemergian putera Baginda, apatah lagi kita ni kan. Menangis dan merasa sedih, itu fitrah kita sebagai manusia. Langsung tak salah. Cuma Ijah kena ingat, airmata Ijah dapat bantu sapa? Dapat bantu tok nek Ijah di alam Barzakh dak?
Ijah: *masih menangis*
Saya: Ingat lagi dak apa amalan anak Adam yang tak terputus selepas mati?
Ijah: *mengangguk perlahan*
Saya: Salah satunya ialah doa dari anak-anak yang soleh dan solehah. Anak-anak, cucu-cicit; semua la. Ijah la tu. Jadi bila Ijah dah rasa lega lepas menangis nanti, kesat airmata tu sampai kering. Baca la apa-apa ayat Quran yang Ijah boleh dan niat sedeqahkan pahalanya untuk tok nek. Kemudian panjatkan doa ke hadrat Allah mintak Dia ampunkan dosa-dosa tok nek Ijah, luaskan kubur dia dan mintak Allah tempatkan ruh tok nek Ijah bersama orang-orang yang soleh/solehah dan dekat denganNya. Ijah banyakkan sabaq, na?
Ijah: *mengangguk* Thank you, sir.
Saya: *tersenyum* Welcome. Sir mintak diri dulu na. Ada urusan. Ijah jaga diri baik-baik tau. Sir doakan Ijah sentiasa sabar. Assalaamu'alaikum.
Ijah: Wa'alaikumussalaam.

Dan saya pun berlalu meninggalkan Ijah untuk meluangkan masa sendirian. Moga Allah beri kekuatan buat Ijah dan menyelamatkan ruh tok nek Ijah di alam sana.

*hadith ini dipetik dari kitab Sahih Bukhari (klik sini untuk sumber asal hadith dalam Bahasa Inggeris)

Konsep Takziah

Seringkali, setiap kali kita menerima berita kematian kita pasti akan mengucapkan "Salam takziah" atau hanya "takziah" kepada individu dan keluarga yang baru kehilangan insan tersayang. Lebih buruk lagi dengan fenomena penggunaan laman sosial seperti Facebook sekarang ini. Apabila mendengar tentang sahabat atau kenalan kita yang baru kehilangan, kita akan menulis wallpost atau komen di status dengan ayat-ayat telah saya nyatakan di atas.

Salahkah tindakan itu? Tidak.

Cumanya, tindakan seperti itu menjadikan kita tidak prihatin dalam usaha kita yang hendak menjadi prihatin. Kenapa saya kata begitu? Sekarang cuba anda letakkan diri anda dalam situasi mereka yang sedang kehilangan itu: Adakah terkesan di hati anda walau secuit lafaz "takziah" atau "salam takziah"? Bagi saya, lafaz tersebut in itself means nothing. Tiada maknanya jika berdiri sendiri. Lalu apa itu "takziah" sebenarnya?

Saya teringat sebuah ceramah oleh seorang ustaz di radio Penang.fm yang saya dengar beberapa tahun lalu. Maaf kerana nama penceramahnya saya tidak ingat tetapi intipati ceramah beliau sangat terkesan di hati saya. Ianya berkenaan kematian dan takziah. Ustaz tersebut menghuraikan serba ringkas tentang makna dan konsep takziah yang mana saya berpegang dengan fahaman tersebut sehingga hari ini.

Jadi, apakah "takziah"?

Takziah dari lafaz Arabnya bermaksud menenangkan (comforting). Takziah dari segi istilahnya pula bererti "menyuruh seseorang dengan bersabar dan mendorongnya dengan pahala yang dijanjikan, memperingati dari dosa, mendoakan si mati dengan keampunan dan mendoakan bagi orang yang terkena musibah dengan mendapat penggantinya." (dipetik dari Mughni al-Muhtaj, klik sini untuk sumber asal)

Berdasarkan definisi yang saya lampirkan di atas, jelas sekali bahawa masyarakat kita kurang memahami konsep takziah yang sebenar. Bukan tujuan saya menulis entri ini untuk menghuraikan dengan panjang lebar tentang konsep takziah dan hukumnya. Link yang saya kepilkan di atas telah cukup mengupas serba sedikit mengenai konsep takziah bersesuaian untuk pengetahuan umum.

Sekarang, mari alihkan perhatian kita kembali kepada coretan kisah semalam yang saya kongsikan di awal entri ini. Letakkan diri anda dalam situasi Ijah yang ketika itu sedang bersedih dan sendirian, menahan airmata dari jatuh; apakah perasaan anda apabila ada seseorang yang datang membelai dan menenangkan anda dengan sentuhan fizikal dan ucapan nasihat ikhlas dari hati? Inilah nilai perkataan "takziah" yang sebenar -- perkataan dan tindakan yang lahir dari hati dengan tujuan untuk menenangkan mereka yang sedang ditimpa musibah agar mereka sentiasa mengingati Allah dan redha dengan ketentuanNya serta tidak terjebak dalam hal-hal yang menyebabkan dosa tanpa mereka sedari lantaran berada dalam keadaan emosi yang tidak stabil, bukan semata-mata hanya pada lafaz "takziah" itu sahaja.



Buat pembaca (semoga anda semua dirahmati Allah sentiasa) sekalian:

Apabila anda menerima berita kematian atau jika ada apa-apa musibah yang melanda saudara terdekat atau sahabat anda, jangan hanya lafaz "takziah" atau "salam takziah". Sebaliknya tunjukkan keprihatinan anda itu dengan perbuatan atau nasihat-nasihat yang berguna dan mampu mengingatkan mereka kepada Allah dan redha dengan ketentuanNya. Bagaimana anda mahu dilayan ketika bersedih, berilah layanan tersebut kepada mereka yang memerlukannya. Wallahu a'lam.


"Innaa lillahi wainnaa ilaihi raaji'uun. Wallahumma muqallibal quluub! Tsabbit 'anna quluubanaa 'alaa deenik. Ameen."

Tuesday, June 28, 2011

Mari Senyum

Dengan nama Allah yang tidak pernah tidur mahupun lupa.


Sebentar tadi, saya pergi makan lewat malam (supper) bersama para pelajar di dewan makan. Saya duduk semeja dengan seorang pelajar yang demam pada minggu lepas. Hampir seminggu saya tak nampak mukanya, jadi duduk di situ untuk berbual dan bertanya khabar.

Kami semua menikmati hidangan supper dengan rasa syukur. Sementelah menghabiskan secawan milo susu, saya pun mengucapkan "alhamdulillaah". Tiba-tiba seorang pelajar menegur,

"Sir ni, habis makan baca la doa tu bagi penuh."

Saya hanya diam dan menatap mukanya. Dengan yakin, pelajar itu pun membacakan doa lepas makan dengan suara yang kuat:

"Alhamdulillaahillazi ath'amanaa watsaqaana waja'alanaa minal khubutsi wal khabaa-is"

Saya tersenyum hingga ternampak gigi dan mengeluarkan sedikit bunyi akibat menahan ketawa. Pelajar tersebut tidak berpuas hati dan bertanya,

"Awat sir gelak kat saya pulak dah?"

Sambil tersenyum, saya menuding jari pada papan di dinding dewan makan yang ada tertulis doa lepas makan.

"Cuba baca tu kuat-kuat," kata saya ringkas. Pelajar tersebut menurut.

"Alhamdulillaahillazi ath'amanaa watsaqaana waja'alanaa minal Muslimeen"

Dia mula tersenyum sendirian bila menyedari kesilapan sendiri. Saya cepat-cepat menambah,

"Hujung doa kamu tadi tu doa masuk tandas. Patutnya kita mintak jadi orang-orang Islam dalam doa lepas makan, ni kamu mintak jadi setan. Yang kamu sebut 'khubutsi wal khabaa-is' tu maksud dia setan jantan betina. Nak jadi setan ka?"

Pelajar tersebut tersipu malu mendengar gurauan saya. Pelajar-pelajar lain di sekitar yang terdengar penjelasan saya turut sama tersebut dan ada yang tertawa. Pelajar yang ditegur turut sama tertawa.

***

Begitulah situasi hidup bersama pelajar di hostel. Pelbagai ragam dan kerenah. Banyak perkara dan pengalaman pahit manis dikongsi bersama.

Satu lagi sebab saya suka tinggal di hostel bersama 'anak-anak' saya kerana, dalam mendidik mereka saya sendiri belajar sesuatu yang lebih berharga. Dalam mendidik mereka, saya juga mendidik diri saya sendiri. Semoga Allah tetapkan Iman untuk sentiasa istiqamah dan ikhlas.



"Ya Allah! Bukakanlah luas-luas pintu hatiku untuk menerima ilmuMu dan janganlah pula Engkau menyempitkan dadaku dari menerima kebenaran dariMu."

Monday, June 27, 2011

Belum Cukupkah?

Dengan nama Allah yang IlmuNya Maha Luas.


Seorang pelajar datang menemui saya di bilik guru ketika selang waktu rehat petang semalam. Ketika itu saya sedang khusyuk mentelaah buku tulisan ustaz Zaharuddin bertajuk A Comprehensive Prayer Formula. Beberapa kali pelajar itu memanggil 'sir' tetapi tiada sahutan dari saya akibat terlalu khusyuk membaca. Sehinggalah si pelajar itu memanggil saya dengan nama penuh,

Pelajar: Sir Hafizuddin bin Yahaya!
Saya: Ya, saya? Owh, Haleeza (bukan nama sebenar)! Ada apa nak jumpa sir?
Haleeza: Nak bayaq yuran.
Saya: Sat na. Sir nak ambik buku resit sat.
Haleeza: Sir dok baca buku apa tu yang khusyuk sangat sampai saya panggil tak dengaq?
Saya: *tersengih dan menghulurkan buku kepada Haleeza*
Haleeza: Apa dia tulih ni sir? Tak paham. Pasai solat ka? *meneka setelah membelek buku tersebut dan terlihat gambar orang bersujud*
Saya: Yup, pasai solat.
Haleeza: *ketawa kecil* Sir dok baca pasai solat~
Saya: Salah ka?
Haleeza: Tapi sir dah pandai solat, pandai agama. Awat baca pasai solat lagi?

Okay, ini antara perbualan yang berlaku petang semalam. Ya, perbualan ini telah diolah semula supaya sesuai untuk bacaan umum. Saya mempunyai satu soalan mudah:

Jika anda berada dalam situasi saya, apakah jawapan anda kepada si cilik 13 tahun ini?


Saya tidak tahu apakah jawapan anda (jika sudi, silalah kongsi di ruangan komen. Terima kasih) tetapi ini jawapan saya kepada si cilik 13 tahun ini:

Saya: Last exam Haleeza dapat berapa markah untuk English? (sengaja tanya sedangkan sudah tahu kerana saya adalah guru Bahasa Inggerisnya)
Haleeza: 74 ja.
Saya: Dapat A dak?
Haleeza: Dak...dapat B ja. Satu markah ja lagi nak dapat A. Sir kedekut! *sambil menarik muka masam*
Saya: Eh, jangan la tarik muka camtu. Senyum sikit. Haa, baru comey macam tu.
Haleeza: *tersengih*
Saya: Okay, ujian tengah tahun baru ni Haleeza dapat berapa markah?
Haleeza: 78!
Saya: Haa, dah dapat A kan?
Haleeza: *tersipu-sipu*
Saya: Macam mana Haleeza boleh dapat A?
Haleeza: Mesti la sebab saya rajin study!
Saya: Haa, Haleeza dah pandai English tapi masih study nak dapat lagi elok kan? *Haleeza mengangguk* Sir pun macam tu jugak. Sir pandai dah solat tapi sir kalau boleh nak buat la yang terbaik. Macam Haleeza nak dapat A untuk BI, sir pun nak dapat A untuk solat. Baru la boleh nak masuk Syurga. Haleeza pun nak masuk Syurga kan?
Haleeza: Nak!
Saya: Haa, kalau nak masuk Syurga kena la sentiasa belajaq dan elokkan amalan kita. Faham kan?

Dalam mana-mana ujian di sekolah kita sentiasa mahukan A. Dunia ini ujian, fardhu ibadah itu instrumen ujiannya. Adakah kita berusaha untuk mendapat A? :')

Haleeza mengangguk dan urusan pembayaran yuran berakhir di situ.

***

Mungkin nampak macam isu kecil sahaja, tapi impaknya besar. Dalam masyarakat (Melayu) kita, seolah-olah sudah terbiasa memperlekehkan dan tidak menjawab soalan anak-anak kecil dengan jawapan yang sepatutnya. Seringkali kita melihat orang dewasa akan memberi jawapan yang kurang meyakinkan dan kadangkala diselitkan dengan 'penipuan' kerana pada pandangan mereka, kanak-kanak masih belum bersedia menerima jawapan yang sebenarnya.

Benarkah begitu?

Allahu a'lam, Allah lebih mengetahui. Tetapi pada pandangan saya, apabila seorang kanak-kanak bertanyakan sesuatu, jawablah dengan tulus dan dalam cara yang paling mudah untuk si kecil fahami. Kerana di peringkat umur sebeginilah seorang insan itu paling mudah menerima sesuatu ilmu atau kebenaran. Bukankah Baginda Rasulullah (s.a.w.) sendiri meninggikan martabat ilmu dan mewajibkan setiap Muslim untuk menuntut ilmu sepanjang masa? Lalu mengapa perlu mengisi minda anak-anak kecil dengan 'penipuan' sedangkan minda-minda muda itu boleh diajar dan dipupuk dengan risalah kebenaran yang tulus?

Anda setuju atau tidak dengan pendapat saya, itu terpulang pada anda. Saya sekadar berkongsi pendapat saya yang tidak seberapa. Kerna saya percaya minda anak-anak kecil itu terlalu berharga dan perlu dilayan sebaik mungkin dan diisi dengan fikrah Islamiyyah seawal usia mereka dapat membezakan yang baik dari yang buruk (usia mumaiyyiz).

Dan Allah itu lebih Maha Mengetahui.

Sunday, June 26, 2011

Aturan Allah

Dengan nama Allah, sebaik-baik Perancang.


Baru sebentar tadi saya menerima berita gembira dari seorang sahabat karib yang saya sayangi beliau semata-mata kerana Allah. Menurutnya, dia akan bertunang dalam masa dua minggu dan insyaAllah akan berlangsung 'aqad nikah selepas hari raya 'Aidilfitri.

Saya paling terharu membaca mesej kiriman beliau:

"Allah atur memang rasa lain. Rasa bahagia ja. :-)"

Ini antara isi kiriman mesej beliau ketika menyampaikan berita gembira itu. Saya tau kisah lampau beliau yang pernah kecewa dan punya luka yang dalam (dulu saya kurang faham perasaan beliau, sekarang sudah faham bila pernah alami sendiri).

Terluka dan kecewa, itu lumrah hidup. Kerana kita manusia biasa, lalu kita merasa sakit. Tapi apakah sakit itu membawa kita jauh atau semakin dekat pada Pencipta? Itu persoalan yang harus kita jawab sendiri.

Berbalik pada kisah sahabat saya ini, saya antara individu paling gembira mendengar perkhabarannya akan mendirikan Baitul Muslim ini. Kenapa? Kerana saya antara individu yang terlibat mengenalkan beliau dengan bakal pasangan hidupnya itu. Bukan niat saya ingin mengatakan kerana saya kenalkan maka beliau bertemu jodoh terbaik. Bukan sama sekali. Cuma saya gembira kerana dapat menyumbang kepada kegembiraan tersebut. Tak siapa antara kami yang pernah sangka ini akan terjadi. Benarlah kata sahabat saya itu, aturan Allah itu lain sekali dari aturan kita.

Tapi saya tidak berani mengulas lanjut tentang isu ini. Kekecewaan yang saya alami pernah dimulakan dengan perasaan bahagia tersebut. Entahlah di mana silapnya (mungkin sekarang, saya sendiri sudah sedar dan tahu apa silapnya tetapi biarlah menjadi rahsia sendiri). Mungkin -- ini cuma andaian saya -- mungkin, aturan Allah itu bergantung kepada tindakan kita. Andai kita lalai dan hanyut, yang baik boleh menjadi buruk buat kita. Kerna itu, perlu sentiasa tsabat dan sedar di atas jalan menuju Mardhotillah. Jangan sesekali lalai.

Letakkan hati kita ke dalam TanganNya. Biarkan Dia yang merancang dan mengatur, nescaya bisa bertemu bahagia. InsyaAllah. :')


Apa-apa pun sahabatku sayang, daku bergembira dengan kegembiraanmu itu. Doaku semoga Allah memberkati dan mempermudahkan urusanmu untuk menyempurnakan Deen-mu. Dan pesananku, janganlah sesekali lalai dan hanyut dari jalan kebaikan itu kerna bimbang, yang baik dan diberkati itu bisa menjadi buruk dan dimurkai.

Dan buat diriku sendiri, duhai sahabatku sayang, kuharap dikau sudi mendoakan yang terbaik. Harapanku kini hanya mencari Mardhotillah dalam apa jua ketentuanNya.



"Ya Allah! Kami merancang dan Engkau juga merancang tapi PerancanganMu tetap jua yang terbaik. Oleh itu, janganlah sesekali biarkan kami merancang sendirian."