Friday, August 5, 2011

Catatan Ramadhan 3: Ujian Allah

Dengan nama Allah, sebaik-baik Perancang.


Dua malam lepas, seperti biasa, saya berbuka puasa di dewan makan asrama bersama para pelajar. Seperti biasa juga, saya akan duduk semeja dengan beberapa warden yang lain. Dan semalam, seorang warden perempuan bercerita,

Warden perempuan (WP): Tadi laki (suami) saya kena rompak masa naik teksi.
Saya: Sorry to hear about that.
Warden lelaki 1 (WL1): Ish, ish. Bila kena rompak tu?
WP: Dia dalam perjalanan nak pi Makkah* untuk berbuka puasa, kena rompak sekitar waktu Zuhur camtu.
Warden lelaki 2: Macam mana boleh jadi?
WP: Dia naik teksi. Rompakan dalam teksi.
Saya: Uish, macam mana tu?
WP: Laki saya naik dengan lagi 2 orang lain -- sorang dok sebelah pemandu, sorang lagi kat belakang dengan dia. Depa cakap Urdu. Kalau cakap Arab, laki saya gagah-gagah la paham jugak rancangan jahat depa tu. On the way nak ke Makkah tu, teksi tu berenti. Driver ugut mintak duit, lepas tu suruh laki saya keluaq bawak luggage dia. Penumpang kat belakang tu mula-mula keluaq sekali tapi naik balik sebelum teksi tu jalan.
WL2: Hurm. Mesti tu rakan subahat depa. Banyak mana duit kena rompak?
WP: Laki saya bawak 1500 duit Saudi, 1500 duit Malaysia dan ada la sikit lagi dalam poket baju. Tapi perompak cuma ambik duit Malaysia ja.
WL1: Takpa la, sekurang-kurangnya tak jadi apa kat dia. Alhamdulillah.
Saya dan WL2: Betui tu. Alhamdulillah . . .
WP: Alhamdulillah. Tapi tak tau la pasai pa. Masa tu, laki saya blur semacam. Langsung tak melawan tak apa. Dia diam dan redha ja. Macam kena pukau, tapi dia pasti tak kena pukau sebab dia sedaq semua yang berlaku masa tu.
WL1: Nasib baik dia tak melawan, kalau dak tak tau la apa jadi . . .
Saya: Owh, yaka . . . so dia pi Makkah dak lepas tu?
WP: Dia pi jugak. Sebab niat asal memang nak ke Makkah. Sampai ja Makkah, dia terus call. Phone baru dia pun kena rompak jugak. Tak boleh dah nak Skype sama-sama . . . T_T

*suami warden perempuan tersebut bekerja dengan MAS di Arab Saudi. Harap maklum.

Anda pernah dirompak?

Okay, biar saya hentikan di sini catatan perbualan di atas.

Baca perbualan di atas dengan tenang. Apa pendapat anda?

Pendapat saya mudah: Ini ujian Allah kepada suami warden tadi. Ujian Ramadhan. Ujian keteguhan Iman sama ada beliau benar-benar tetap pendirian mahu ke Makkah yang sangat Allah berkati. Dan kerana beliau mempunyai niat yang suci dan bersih mahu menziarahi Rumah Allah, maka Allah pelihara beliau dari bahaya yang lebih besar (diapa-apakan) dan digantikan dengan musibah yang lebih kecil (sekadar dirompak). Maha Suci Allah.

Itu sekadar pendapat saya. Pendapat anda pula bagaimana? Setuju? Tidak setuju? Kongsikan di sini andai sudi. Terima kasih. :')




"Ya Allah! Berikanlah kekuatan kepada kami untuk sentiasa istiqamah atas JalanMu dengan hati yang tulus dan ikhlas. Ameen."

No comments: