Monday, September 28, 2009

Lakum Deenukum, Waliyadeen

In the name of Allah, Most Gracious and Most Merciful.

[note: This entry touches about religions, please don't read if you are sensitive to such issues. Thank you.]

I replaced my supervisor, Silipi, last night at workplace. She and her husband Ligo took a day off for the day. Last night was a good day with just little confusion at the start of work.

During break time, I sat quietly at a corner on the corridor where we WCC cleaners always hang out during break. With my back against the wall, I was savouring the break time - dipping the cream crackers into hot drink like an old man. On my left was Razif, and Yusman on my right. Further on the right was Joe and near him was Eshetu, an Euthiopian guy. They were talking but I didn't pay any attention to them at all (what else can you ask when you already have cream crackers and hot drink? :'P) until I heard Eshetu asked Joe something which diverted my attention from the irresitible cream crackers and hot drink combination, to them.

Eshetu: Hey you guys! Do Muslims believe in Mary (Jesus' mother)?
Joe: Yup, we believe in Mary.
Eshetu: How can you guys call yourself Muslims when you believe in Mary? Mary is the holy virgin, you know. Mother to Jesus, God's son.
Joe: Yes, we believe Mary is Jesus' mother. We believe in Jesus too. But we believe that Prophet Muhammad is the last messenger, not Jesus. And . . .
Eshetu: Hey, listen. *ascending tone* You guys are Muslims. You can't believe in Jesus and Mary. I'm an Orthodox. I believe in both Jesus and Mary.

And Eshetu went on describing about the faith of an Orthodox, stories from his childhood and few other things he tried to relate. I shook my head listening to this conversation but I remained quiet. Because I know Eshetu and the kind of person he is. In fact, I thought it was not yet time for me to speak up.

Eshetu went on about his background (which we could care less about) until half past eight.

Joe: *stood up* I need to get going. The security is here to take me and Api to CEO.

I looked blankly at Yusman and Razif. Honestly, I wasn't in the mood to speak up.

Razif: Eshetu. Are you a good follower?
Eshetu: What is it, man?
Razif: Are you a good follower of Christianity?
Eshetu: I told you, man. I'm an Orthodox.
Razif: Do you . . . engaged in illegal sex?
Eshetu: What do you mean?
Razif: Pre-marital sex. Do you?
Eshetu: Of course, man. I f*cked lots and lots of girls . . . [descriptions omitted] . . . before I'm getting married.

All of us shook our head.

Razif: Isn't your religion against pre-marital sex?
Eshetu: Yeah, man. But our religion is easy. You have sin, you go to church and confess to the priest. Father will ask forgiveness from God. It's in the Bible.
Razif: You know, Eshetu. I've studied your Bible and your religion back in Malaysia and when I was in Palmerston North. These guys *pointing at me and Yusman* know about your religion too. You can check Ahmad Deedat from the Internet for comparative religion between Islam and Christianity.

Eshetu was quiet for one second.

Razif: It's okay to talk about religion. But don't get angry and accusingly say other people's religion is wrong. We're not angry. But it is a sensitive issue. You talk like this at the public, you might get your ass kicked.
Eshetu: I know about your Muslim (referring to Islam) and your Bible too. I read about them from the Internet.
Me: Correction, man. Ours is not Bible. Ours is Quran.
Eshetu: Yeah, I read about your Quran from a website. What is it called . . . urm.
Me: Let's get this straight, Eshetu. You shouldn't talk like that about other people's religion. About Mary you talked with Joe earlier, yes, we believe about Mary. That Mary is Jesus' mother and that she gave birth to Jesus as a virgin. But we believe it differently from you. You Christians believe that Jesus is God's son but we Muslims believe that Jesus is just a normal human like we all are besides the fact that he was a prophet and given some miracles. The same with our beloved Prophet Muhammad. Muhammad was a normal human like we all are. He eats, he sleeps and he gets married like other normal humans.
Eshetu: No, he didn't.
Me, Razif and Yusman: Yes, he did.
Me: You see, Eshetu. This is the difference between your Christianity and our religion Islam. You guys believe that there are three Gods: The God, His Son Jesus and The Holy Spirit, which are believed as One God. But we Muslims believe in The One and Only God, and that the prophets be it Muhammad or Jesus, are just normal humans bestowed with prophethood in order to lead us humans to what we Muslims call, the right path. Other than that, we actually share almost the same value. Be it Christians or Muslims, all of us believe in feeding the hungry people, help those in need, love each other and promote peace. Isn't your religion promotes the same things?
Eshetu: Yeah.

As always, I have reconstructed the conversation in order to make it more readable and with the purpose to omit unnecessary things discussed which might be too sensitive of an issue to be written here.

Please don't get me wrong.

I'm not against discussing about religions. Honestly, I love talking about different religions comparatively, if I have the chance like I sometimes do with Api (a friend working with me at WCC which I have mentioned a number of times in this blog).

My rationales:
1) The discussion always strengthens my faith in Allah and His religion, Islam.
2) I get to know other religions from different perspectives aside from Islamic perspective I learnt.

However, it depends on what kind of discussion it is. The discussions I sometimes have with Api are for the sake of knowing and to quench our curiosity - somewhat an informal type of academically intellectual discussions. The conversation I shared above, unfortunately, sounds more like a competition to prove which religion is right and which is wrong. This is not the kind of discussion I favour.

I am a Muslim and I am proud as one but I also respect other people's religions. Had not the Prophet (peace be upon him and his family) taught us to do that? To respect the non-believers' religions and their places of worship. He taught us to love our brothers and sisters in Islam yet he never preached to hate the non-believers nor to desecrate their religions or their places of worship. It is because, every place of worship is sacred to their believers. Umar al-Khattab proved this by performing a prayer in a church.

For me, faith and religion are things personal to the person embracing it. Do you like your faith be desecrated? Of course you don't. So please, never ever desecrate another person's faith if their faith does not resonate with yours. It is as easy as going back to the Golden Rule.

And most importantly, Imaan and Hidayah (Allah's Guidance) belong to Allah and they are His alone. He bestows them upon whosoever He wishes and He may take it back from anyone as He pleases. That is why a Muslim should not desecrate or curse the non-believers (unless they openly initiated it like the invasion of Gaza etc. But still, patience and forgiveness always worth more than vengence. Isn't patience part of Imaan?) because we never know if Allah wants to bestow His Hidayah upon that non-believer and in the future, he might be even a better Muslim than we are?

But it is also true that people from some religions will never be satisfied with us Muslims unless we follow them, as Allah reminded us in surah Baqarah verse 120. That is why we together as Muslims have to remain steadfast with our Faith [3: 103] and not follow the non-believers because their way is theirs and our way is Islam [109: 1-6]. Wallahua'lam.

"O Allah! We beseech Thee the steadfastness of our hearts on Thee and this Faith brought to us by our beloved Prophet Muhammad (peace be upon him) and we beg of Thee, to never ever lift this ni'mat of Imaan from us. Frail as we are, we have no one to turn to but Thee - The One and Only, the Exalted in Power. If Thou wert to turn away from us, perish be our lives without Thee."

"As for the non-believers, O Allah! We beseech Thee to bestow upon them Guidance to whomsoever Thy pleases. To our best effort shall we defend Thy Religion, with our hands and our tongue and our blood, if Islam were be desecrated. We may strive but we would never thrive without Thy Help."

Sunday, September 27, 2009

Di Balik Cermin Mimpi

Mimpi itu cerminan hidup. Bukankah?

Kebelakangan nie, aku slalu bermimpi.

Mungkin aku patut kata, aku banyak bermimpi sepanjang aku di Wellington nie.

Bukan hanya mimpi-mimpi remeh seperti terjatuh dari tempat tinggi atau dikejar sesuatu, tetapi mimpi yang bagi aku, punya maksud yang mendalam dan mungkin bisa ditafsiri. Kerna ada antara mimpi-mimpi ini yang bole aku kaitkan dengan hidup aku atau orang-orang di sekeliling.

Aku pernah mimpi berbicara dengan seorang lelaki misteri tentang Kasih Tuhan yang membawa berita gembira kepada hamba-hambaNya yang bersedih hati [klik sini untuk baca entry tersebut]. Aku andaikan lelaki misteri tersebut adalah sebahagian dari diri aku yang Freud gelarkan sebagai "The Self" yang jika dilihat dari perspektif Islam, ianya mungkin adalah "The Soul" (Muhhammad M. Ali-Akili, 1992).

Aku juga pernah mimpi sudah berkahwin dengan seorang gadis manes yang aku smemangnya kenal. Dalam mimpi itu aku dan dia kelihatan gembira dan dia ada membisikkan sesuatu kepada aku yang aku tidak mampu recall sehingga sekarang. Ibn Seerin mengaitkan mimpi perkahwinan dengan kematian andainya muka pasangan tidak kelihatan (Muhhammad M. Ali-Akili, 1992; p.473). Seandainya pasangan itu dikenali, ianya bole dikaitkan dengan memperoleh kuasa, kekayaan atau mungkin mengahwini pasangan itu sendiri (p.57).

Beberapa bulan yang lalu, ada dua sahabat aku yang bergaduh. Mereka tidak bertegur sapa kerana perkara kecil yang bisa aku putuskan hanyalah sebagai salah faham yang dibesarkan oleh pihak laen. Aku rasa sedih melihat keadaan ini. Beberapa hari selepas itu, aku termimpikan kedua-dua sahabatku ini sedang bermaafan. Mereka berpelukan dengan muka disimbahi perasaan kaseh dan ukhuwwah. Dan alhamdulillah, beberapa hari yang menyusul kemudiannya aku dapati mereka berdua sudah berbaek semula. Lega sungguh hati ini!

Dan smalam aku bermimpi lagi.

Mimpi yang bagi aku, mungkin punya maksud tersembunyi. Mimpi yang agak merunsingkan hati aku.

Dalam mimpi itu, aku lihat 3 orang sahabatku yang aku tahu sungguh akrab antara satu sama laen. Mereka bisaku ibaratkan seperti belangkas (eh, belangkas cuma berpasangan kan? Maksud aku di sini, mereka ini tak lengkap tanpa satu sama laen).

Bertempat di sebuah bus stop, aku lihat mereka bertiga berpecah dan berpisah hala tuju. Sahabat A menyatakan beliau mahu gerak dahulu dan terus berlangkah pergi meninggalkan 2 sahabatnya yang laen. Tindakannya ku lihat agak impulsive. Aku berada di dalam mimpi tersebut sebagai watak tambahan yang menyaksikan mereka dan berbicara dengan 2 sahabat yang ditinggalkan itu. Sahabat B kelihatan sangat marah dan tidak berpuas hati dengan tindakan sahabat A, manakala sahabat C ku lihat hanya berdiam diri dan kelihatan seperti tidak kesah dengan apa yang berlaku.

Personaliti ketiga mereka di dalam mimpi aku itu sangatlah matching dengan personaliti mereka di alam realiti. Inilah sebenarnya yang merunsingkan aku.

Punya maksud tersembunyikah mimpi ini?

Aku tahu, mimpi kekadang itu adalah mainan syaitan. Tapi mimpi juga bisa menjadi petanda kepada sesuatu yang mungkin akan berlaku seperti kisah Nabi Yusuf yang mentadbir mimpi raja (dan mimpi aku tentang 2 sahabatku yang telah berbaek semula).

Ke hadratMu aku memohon, ya Allah. Andai mimpiku ini adalah petanda kepada sesuatu yang bakal berlaku, maka aku pohon Kau jauhkanlah hati mereka dan juga hati kami yang laen seluruhnya dari perasaan benci sesama saudara. Dan kau suburkanlah hati-hati kami untuk saling berkasih dan menyayangi antara saudara seagama, demi dan hanya untuk beroleh keredhaanMu, dari di dunia bawa ke Akhirat kelak. Sungguh aku kasihi mereka dan sahabat-sahabatku yang laen, ya Allah!

"Allahuma, Ma'maanul khaaifiin! Najjina mimma nakhaf, ya Allah. Innaka Qawiyyul 'Azeez."

Muhhammad, M.A. (1992). Ibn Seerin's dictionary of dreams: According to Islamic inner traditions. India: Pearl Publishing House.

Thursday, September 24, 2009

Aku Bersedih Hati

Aku pon tak tau kenapa tapi hati aku rasa sangat gundah hari ini, ya Allah. Rasa seperti ada sesuatu yang tak kena jauh di sudut hati.

Aku cuba dengar bacaan surah al-Qiyamah oleh Sheikh al-'Ajmy tapi hati tetap rasa serba tak kena.

Puas aku selidiki, sudah aku refleksi diri tapi masih tak ketemu punca.

Perasaan nie dari smalam lagi. Hati rasa berat, perasaan tetiba rasa sayu. Bake cheesecake pon bole buat salah sampai tak brapa jadi.

Aku tido awal smalam. Bila hati rasa serba tak kena, tido kekadang menjadi escapism terbaek. Biasanya hati kembali tenang selepas tido.

Tapi kuasaMu, ya Allah. Walau dengan 2 alarm clock yang aku set, aku langsung tak sedar untuk bangun solat subuh. Kol 10.20am baru aku sedar, teros pegi qada' subuh. Kuliah ALIN pon aku terlepas. Hati rasa makin berat dan sayu sampai aku pon putuskan untuk tak pegi TESOL Open House kat SLSS. Maaf kepada rakan-rakan yang expect aku hadir (tak kesah la sebab aku atau expect makanan yang aku sepatutnye bawak, terima kasih yang concern kenapa aku tak pegi!).

Smalam aku berbicara dengan R, dia pesan aku untuk check amalan dan perbuatan dengan orang di sekeliling. Puas aku refleksi diri sekali lagi tapi masih tak ketemu jawapan.

Lalu aku bukak Quran nak baca sket sebab membaca Quran cam somewhat memberikan ketenangan jiwa yang lara, walaupon sedikit.

Maha Suci Allah, Tuhan yang Memberikan Berita Gembira kepada orang-orang yang bersedih hati! Baris ayat kedua aku baca tadi kelihatan seperti glossed, kelihatan seperti ianya ditujukan khusus kepadaku dari Maha Agung. Aku tersenyum bila membaca ayat itu, walaupon tanpa tafsiran maksudnya aku memang faham maksud ayat 20 dari surah asy-Syura:

"Barangsiapa yang menginginkan kesenangan Akhirat, maka akan Kami tambahkan kesenangannya di Akhirat. Dan barangsiapa yang menginginkan kesenangan di Dunya, maka akan Kami berikan sedikit kesenangan kepadanya di Dunya, tetapi rugilah ia di Akhirat kelak."

Ini adalah maksud dari kefahaman aku sendiri. Bole bukak kitab Tafsir untuk tafsiran yang lebih mendalam dan precise. Ayat nie mengingatkan aku tentang niat.

Sungguh besar kuasa Allah, ketika aku sedang menulis entry nie, aku terlihat link yang dipaparkan di YM saudari Dyana Kamal. Link ini adalah untuk sebuah artikel yang menarik berkenaan hati (klik sini untuk baca). Walaupon artikel ini tiada kaitan secara langsung dengan kesedihan hatiku, tapi ia membuatkan aku terfikir:

Adakah aku menjaga hati teman-temanku yang aku sayangi? Dan lebih penting lagi, adakah aku masih menjaga hatiku dari perasaan dan sifat-sifat mazmumah?

Berfikirkan persoalan-persoalan ini membuatkan aku kembali berfikir tentang niat. Agaknya, mungkin hati aku sedang berbisik kepadaku. Berbisik untuk mengingatkan aku tentang kepentingan mensucikan niat dalam setiap tingkah perbuatan semata-mata hanya kerana Allah Ta'ala. Aku cuba melafazkan hadith Nabi berkenaan niat tapi aku terhenti pada lafaz "innamal a'maalu bin niyyat" sedangkan aku dulu penah menghafaz habis lafaz dari salah satu Hadith 20 ini.

Perlahan aku selak dedaun mukasurat kitab Sahih al-Bukhari dari rak buku aku dan aku terjumpa hadith ini (yang juga diriwayatkan oleh Imam Muslim). Hadith penuhnya berbunyi begini:

Innamaal a'maalu bin niyyat. Wa innamaa likullim ri-en ma nawa (Faman kaanat hijrotuhu ilallahi warasulihi, fahijrotuhu ilallahi warasulihi. Faman kanat hijrotuhu liddunya yushibuha awimra atin yankihuha fahijratuhu ila ma hajara ilaihi).

Maksud: Setiap amal itu bergantung pada niat. Dan setiap individu diukur berdasarkan niatnya (dan siapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kerana Allah dan RasulNya. Dan siapa yang hijrahnya kerana kepentingan dunia atau wanita yang ingin dikahwininya, maka itulah yang ia peroleh dari hijrahnya).

Aku masih ingat ustazah Azizah (moga Allah merahmati beliau sentiasa) di Irshad dulu ada pesan pada kami, para pelajarnya, supaya betolkan niat kerana Allah setiap kali dia terdengar jika ada di antara kami yang juah atau berbangga diri. Aku tak amek peduli sangat pon dulu. Anak muda yang masih blom betol kenal Tuhan. Tapi skang pesanan tue terngiang-ngiang di telinga aku.

Wahai diri, ini antara engkau dan Tuhanmu:

Ikhlaskah engkau berbuat kebaikan di setiap tingkah perbuatanmu?
Kerana apa atau kerana siapakah engkau berbuat kebaikan sesama manusia?
Atau ada walau secebis rasa di hati untuk 'ujub dan takabbur?

Aku takut, ya Allah. Aku takut andainya ketika aku berbuat kebaikan sesama manusia sama ada menjamu mereka makan, mengimamkan solat mereka mahupon ketika aku memuji mereka, hatiku tidak ikhlas. Aku takut sekiranya timbul di hatiku keinginan untuk menerima semula kebaikan dari mereka, sedangkan Engkau adalah sebaik-baik Pemberi Balasan.

Aku juga takut, ya Allah, andai tujuan aku memperbaiki diri bukanlah hanya keranaMu. Aku sangat takut andainya niatku kerana manusia. Aku akui penyebab aku memperbaiki diri asalnya adalah kerana manusia tetapi makin lama aku mengenaliMu, makin cinta hatiku padaMu. Dan aku takut andainya perasaan cinta pada manusia bisa melalaikan aku dariMu, yang kelak menjadi titipan dosa padaku.

Lalu, ya Allah, andai aku mahu mengasihi keluarga dan sahabat-sahabatku maka janganlah Kau jadikan mereka penyebab kelalaian di hatiku. Dan jika tiba masanya Kau tetapkan aku untuk mengasihi hambaMu (siapa jua ia) sebagai pasangan hidupku kelak, aku berharap Kau sucikanlah rasa kasih dalam hubungan itu agar kami saling mengasihi hanya keranaMu dan saling mengingatkan antara kami tentang Kasih dan SayangMu. Allahumma ameen.

Amaltu, ma fi qalbi ghairullah (Harapanku, tiada yang lain di hatiku melainkan Allah)

Tuesday, September 22, 2009

Minal 'Aidil Wal Faaizin

I Diari

Smalam hari pertama sambutan hari raya 'Aidilfitri di bumi New Zealand. Mungkin tidak semeriah tahun sebelumnya, tapi tahun nie lebih bermakna lagi buat aku.

Malam raya, aku pegi bertakbir di umah Kay (aku terdengar ada isak tangis dari jamaah pompuan. Hati rasa sayu tapi tahan air mata dari meleleh sebab teringat kat mak dan abah). Pastu pegi gotong-royong kat Flat 21L Everton, tempat tinggal gadis-gadis manes. Sronok rasa bila dapat menghulurkan bantuan bergotong-royong nie (walaupon aku sedar aku lagi banyak buat bising dan kacau-bilau dari membantu), especially malam raya. Dapat rapatkan hubungan silaturrahim yang seblom nie kurang rapat dan banyak kenangan, cerita dan ilmu yang dikongsi bersama. Terima kaseh, teman-temanku sekalian!

Balik ke rumah malam tue, susah nak tido. Excited sebab nak raya (dan gembira sebab menda laen juge). Mulut bertakbir dalam bisikan sampai le terlelap. Beberapa jam je tido dan terjaga dek bunyi alarm clock kejutkan subuh. Selesai mandi sunat 'Aidilfitri, aku solat subuh dan bertakbir satu round. Hati rasa gumbira. :')

Kemudian naek Estima dengan Shaq dan rakan-rakan laen ke MSD untuk menunaikan solat sunat 'Aidilfitri. Sambutan agak meriah tapi macam ada something lacking somewhere, dunno what. Tapi aku tak kesah pon. Balik MSD, aku pegi umah 222A The Terrace. Lepak dengan rakan-rakan sampai terlupa nak drop by kat Everton. :'(

Nie snapshots dari MSD:

Seblom pergi Rumah Malaysia, aku singgah umah Yuyu kejap. Tak makan pon kat sana, sekadar berziarah. Di Rumah Malaysia pon macam kurang meriah je aku tengok. Tapi muka sume yang hadir kelihatan gumbira. Itu suda cukup kan? Ehehe~

Lihat gadis-gadis manes ini. Mereka kelihatan gembira kan? :'D

Balik beraya, aku teros pegi keja. Agak letih sebab sepanjang hari aku da terlalu hyper. :'P

II Secebis Rasa dan Pendapat

Beberapa hari seblom raya, acapkali aku dengar dari teman-teman di perantauan (sama saja sama ada di Wellington, Aussie atau Europe) yang mereka tak ada mood mau berhari raya. Mungkin kerana perbezaan budaya sambutan dan semestinya kerana merindui famili dan sanak saudara di tanah air.

Aku bertanya pada diri, "apakah hari raya bagi aku?" Selepas berkira-kira, jawapan aku ada 3:
1) Bertakbir
2) Bermaafan
3) Berziarah

Juadah hari raya tidak termasuk di dalam definisi raya aku kerna aku tidak begitu berkira tentang makanan. Asalkan ada, alhamdulillah (walaupon masa kecik-kecik dulu aku slalu pastikan mak aku beli kuih raya nama batang buruk. Ngee~). Sekiranya aku dapat melaksanakan 3 perkara di atas, hari raya 'Aidilfitri sudah cukup bermakna bagi aku.

Aku ingat lagi, masa aku kecik dulu aku penah gado ngan abang aku. Sampai ke sudah aku tamo mintak maap ngan dia sebab bagi aku yang masih egocentric ketika itu, abang aku yang salah dan bukannya aku. Dan aku penah demam jugak masa hari raya masa aku kecik dulu. Ya Allah, raya ketika itu saaangat la tidak seronok.

Kenapa kita bertakbir di hari raya?

Masa aku kecik-kecik dulu, mak aku akan pastikan aku tak miss solat jamaah Maghrib dan Isyak di surau sampai pegi surau da semacam suatu rutin untuk aku. Dan setiap tahun ketika hari raya, aku lihat orang-orang tua bertakbir menggunakan microphone. Masa tue, aku saaangat teringin nak gune mic. Balik umah, aku akan terpacak depan TV masa ada tayangan takbir yang punya baris sarikata. Tujuan? Nak hafal baris-baris takbir. Alhamdulillah, in times aku berjaya jugak hafal walaupon lagu tunggang terbalik sebab aku tone deaf. Dan bila aku da besar dan matang sket, orang-orang tua nie akhirnya bagi aku peluang untuk gune microphone. Ehehe~ :'D

Tapi kan, bila aku da makin dewasa dan mampu berfikir lebih jauh lagi aku mula bertanya pada diri: Kenapa kita bertakbir di hari raya? Dan ini adalah pendapat aku. Takbir berasal dari perkataan Arab kabara yang berarti "besar". Lalu takbir dari segi lughah (bahasa) bermaksud "membesarkan" dan dari konteks Islam, yang kita besarkan adalah Allah.

Kenapa di hari raya? Bukankah kita perlu membesarkan Allah setiap detik kita bernyawa - dalam solat, dalam keadaan berdiri mahupon duduk? Benar itu. Tapi significantnya takbir di hari raya adalah sebagai satu simbol: Simbol kehambaan. Bila kita membesarkan sesuatu, kita secara tidak langsung sebenarnya mengakui betapa kerdil dan lemahnya diri kita (dan sebab itu la kita tidak bole nak membesar dan membangga diri ye?).

Hari raya 'Aidilfitri juga adalah lambang kemenangan kita selama sebulan berusaha melentur nafsu yang hitam berdosa. Lalu kita bertakbir di hari raya adalah sebagai tanda syukur seorang hamba yang mengakui kebesaran dan keesaan Tuhannya, dan mengakui kekerdilan dan kelemahan diri yang hina tanpa bantuanNya. Dan inilah fitrah sebenar manusia sebagai hamba Allah di muka bumi ini.

Kerna itu, jangan siakan usaha kita di bulan Ramadhan dengan pembaziran dan laen-laen perbuatan yang bertentangan dengan "fitrah" seorang hamba Allah yang beriman.

Soalan kepada diri: Sudahkah engkau kembali kepada fitrah seorang manusia sebagai hamba Allah yang beriman?

"Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar! Walillahil hamd."

Saturday, September 19, 2009

Aku Saaaayang Dia!

Masa aku kecik dulu, abah aku hantar aku pegi Sekolah Agama Rakyat (SAR) Tasek Gelugor belakang tapak perkuburan Islam setentang SK Tasek Gelugor. Masa aku kat SAR tue, aku suka sangat pinjam buku-buku cerita agama yang tajuk-tajuknya biasanya bermula dengan "XX Kisah ..." (XX merujuk kepada bilangan nombol, e.g. 66, 99 and so on) dari perpustakaan sekolah. Ustazah yang jaga library tue memang da kenal muka aku, syiap bagi kelonggaraan untuk lewat pulangkan buku kadang-kadang tue. Ehehe~ :'D

Dari salah satu buku-buku cerita tue, ada satu kisah teladan yang paaaaling aku suke. Aku da tak ingat sumber tapi aku masih ingat summary kisah tue. Ini la yang aku nak kongsi kat sini. :'D

Dikatakan, selepas semua manusia habis dihisab maka akan diazablah mereka yang membuat dosa dan kerosakan di muka bumi semasa hidup mereka. Setiap individu akan diazab dalam tempoh tertentu bergantung kepada berapa berat dosanya. Mereka yang punya amalan kebaikan walaupon berdosa, akan tetap dimasukkan ke Syurga selepas diazab tetapi dengan cop mohor di dahi sebagai bekas penghuni Neraka.

Dikatakan di akhirat nanti, akan berlaku satu peristiwa tentang manusia terakhir yang akan memasuki Syurga setelah diazab di Neraka. Manusia ini, setelah sudah cukup hisab azab yang setimpal dengan dosanya di dunia lalu ia dikeluarkanlah dari Neraka itu. Dia dibiarkan keseorang di hadapan pintu Neraka. Terasa bahang kepanasan Neraka, manusia itu berdoa:

"Ya Allah! Telah lama aku diazab di dalam nerakaMu. Aku malu kerna aku insan berdosa. Tetapi, dengan rahmatMu aku pohon andai Engkau bisa menjauhkan aku sedikit dari bahang panasnya NerakaMu ini."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Benar tempoh azabmu sudah tamat. Maka aku kurniakan permintaanmu itu."

Lalu Allah menggerakkan insan jauh dari NerakaNya sehingga tidak lagi menderita dek bahang panas Neraka itu. Tetapi setelah sekian lama, manusia ini merasa kesunyian. Lalu ia berdoa kepada Allah:

"Ya Allah! Aku tidak layak untuk memohon dariMu kerna aku insan berdosa. Tetapi dengan rahmatMu, aku berharap dapatlah kiranya Engkau mendekatkan aku sedikit dengan SyurgaMu agar bisa ku merasai kesejukan damainya itu."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Aku kurniakan pintamu itu."

Lalu Allah dekatkan sedikit manusia ini dengan SyurgaNya sehingga hilanglah perih siksa yang telah diharunginya dari Neraka. Manusia mula merasa kenikmatan dari rasa damai dan sejuknya Syurga itu, dan ia berdoa:

"Ya Allah! Engkau penah berfirman yang SyurgaMu itu baunya sangatlah harum. Engkau telah dekatkan aku dengan SyurgaMu tetapi aku sangat berharap andai Engkau membenarkan aku sekadar untuk menghidu harum SyurgaMu."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Jika engkau sekadar mahu menghirup wangi SyurgaKu, maka aku benarkan."

Lalu Allah mendekatkan manusia ini dengan pintu Syurga sehingga ia bisa menghidu keharuman Syurga itu. Enak dibuai keharuman Syurga, manusia ini lantas berdoa:

"Ya Allah! Harum sungguh SyurgaMu ini. Timbul keinginan di hatiku ini untuk melihat bagaimanakah rupanya SyurgaMu itu."

Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Akan Aku bukakan pintu SyurgaKu agar bisa kau melihat isinya."

Lalu Allah bukakan pintu SyurgaNya dan tampaklah kepada manusia itu keindahan isinya - pepohon yang segar bugar yang di bawahnya mengalir anak sungai yang segar lagi menyegarkan, seluas mata memandang. Di dalamnya, manusia-manusia yang dahulunya beriman di dunia kelihatan bergembira. Di antara mereka itu, terdapat kenalan manusia bekas penghuni neraka ini dan melambailah mereka kepadanya.

Sayu hati manusia ini melihat mereka dan berdoalah ia:

"Ya Allah! Ku lihat para penghuni SyurgaMu sangat bergembira di dalamnya. Aku juga ingin tahu bagaimanakah nikmatnya SyurgaMu, ya Allah. Ku pohon agar bisa Kau benarkan untuk aku menjejak sebelah kakiku ke dalam SyurgaMu."

Allah berfirman dengan kemurkaan:

"Sungguh Engkau tidak bersyukur, wahai hambaKu. Engkau telah aku keluarkan dari siksa Neraka tapi Engkau berasa tidak cukup. Kau minta dijauhkan dari bahang panas NerakaKu. Tidak cukup itu, kau pohon pula untuk menghidu harum SyurgaKu. Dan setelah aku kurniakan pintamu untuk kau melihat isi SyurgaKu, kini kau mintak untuk menjejakkan kakimu ke dalamNya?"

Gementar hati manusia ini dan teresak-esak ia menangis, bimbang akan dimasukkannya semula ke dalam Neraka kerana telah menyebabkan Allah murka. Tetapi Allah berfirman:

"Wahai hambaKu. Sesungguhnya Aku tahu apa yang ada di dalam hatimu itu. Bukankah Aku Maha Mengetahui segala apa Yang Zahir dan Yang Tersembunyi? Aku tahu, andai aku benarkan kau menjejakkan sebelah kakimu ke dalam SyurgaKu akan kau berdoa pula kepadaKu untuk memasukkan kakimu yang lagi satu. Ketahuilah hambaKu, sesungguhnya Aku Maha Pengasih bahkan lagi Maha Penyayang. Maka dengan rahmatKu, masuklah Engkau ke dalam SyurgaKu dan bergembiralah engkau di dalamnya."

Begitulah adanya cerita tersebut. Setiap kali aku teringat cerita ini, aku akan tersenyum gembira mengenangkan betapa Allah Ta'ala masih dan tetap menyayangi kita walau kita sering lalai dari tanggungjawab kita kepadaNya. Dan betapa Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, walau kita sering memohon kepadaNya (dan hanya mengingatiNya di kala kita susah), Dia tetap menerima doa dan taubat kita.

Dan semalam aku merasa gembira juga kerana aku merasakan kasih Allah kepadaku. Dia tahu betapa aku banyak berdosa kepadaNya dan betapa aku masih belom cukup memanfaatkan Ramadhan kali ini (dan Dia lebih mengetahui kiranya tiada lagi peluangku untuk bertemu Ramadhan akan datang), lalu Dia sembunyikan anak bulan Shawal agar bisa aku dan rakyat New Zealand yang laen untuk memanfaatkan sehari lagi bersama Ramadhan.

Aku tunduk dan sujud bersyukur ke hadratMu, Ya Allah. Sungguh Engkau menyayangiku walau aku penuh karat dosa dan daki dunia. Dan sering pula aku lupa untuk bertasbih, bertahmid, bertahlil dalam mengingatiMu sebagai tanda kasih dan sayangku kepadaMu.

"Tubni ilallah, waraja'ni ilallah, wanadimni 'ala maa fa'alni. Subhanallah walhamdulillah walaa ilaha illallah, wallahu akbar!"

Thursday, September 17, 2009

Tak Mahu Berpisah, Bole Tak? T_T

Ingat lagi perasaan masa kita kat airport, bersalam salaman dengan mak abah dan ahli keluarga yang laen seblom departure? Kita jalan nak masuk departure hall tue, langkah perlahaaan je. Kalo bole, mau lanjutkan seinci je setiap langkah tue sebab sedih dan tak mahu berpisah dengan keluarga terchenta. Dalam kita bergerak masuk departure hall tue, tangan tak henti-henti melambai tanpa rasa risau andai tangan kita gugur dek lambaian tanpa henti tue. Tangan pulak tak lekang dari henset - call dan texts kluar masuk tanpa henti, sampai le bila pilot kasi peringatan untuk switch off henset. Itu pon kalo bole tamo turn off kan?

Masih ingat perasaan nie? Sedih, kan?

Sekembalinya aku dari tempat keja smalam, aku tunaikan solat isyak, baca Quran dan belek-belek sket Tafsir Quran seblom aku berdiskusi dengan seorang rakan, M, melalui YM. Kami berbincang tentang pelbagai isu: Dari isu kahwin dan mencari jodoh, bawak ke sirah nabi dan perbincangan tentang klip-klip video menarik di YouTube.

Diskusi berlanjutan sehingga sekitar jam 4am dan abes masing-masing bersahur dan menunaikan solat subuh sujud sajjadah, aku pon cuba lelapkan mata. Tapi tak lama lepas aku lelapkan mata, aku tersentak dan terjaga dari tido. "Astaghfirullah . . . aku terlupa tarawih smalam!"

Aku duduk meloko (bahasa Utagha, maksudnye termenung) kejap atas katil dengan hati yang berasa sayu. Aku buat kiraan yang tak perlu guna kalkulus mahupon trigonometri - dan hati aku bertambah sayu mengenangkan yang aku mungkin ada cuma lagi 3 malam untuk bertarawih dan melakukan amalan-amalan sunat laen di malam-malam Ramadhan yang sememangnya berkali-kali lebih baek dari malam biasa. Bukan aku tidak gembira dengan Shawal yang bakal tiba membawa bersamanya kesucian fitrah manusia, tetapi aku lebih bersedih hati dengan Ramadhan yang bakal pergi dari sisiku tak lama lagi.

Iye, perasaan sedih itu sangat identical dengan perasaan sedih dan sayu masa cium tangan, dahi dan pipi mak abah kat airport dulu. Sedih dan sayu, sebab aku tau aku tidak akan bersua dengan mereka buat jangka masa yang lama dan aku tidak tahu andainya aku tidak lagi berpeluang untuk bertemu mereka kembali.

Begitu juga dengan Ramadhan. Dia akan pergi tak lama lagi dan selama setahun aku tak akan bersua dengan Ramadhan. Lebih menyedihkan bila aku sedar yang aku tidak tahu sama ada diberikan Allah kepadaku kesempatan untuk bertemu Ramadhan skali lagi pada tahun hadapan. Hati rasa gundah bila aku membuat kira-kira dengan ilmu hisab yang tak seberapa tentang amalan yang telah aku lakukan sepanjang hari-hari Ramadhan yang telah berlalu pergi.

Aku tanya pada diri, setimpalkah dengan amalan yang sepatutnye aku lakukan?
Aku geleng kepala.

Aku tanya lagi pada diri, tercapaikah resolusi Ramadhan aku tahun ini?
Aku tertunduk perlahan dan aku geleng kepala.

Aku rasa sedih, tapi aku lebih malu lagi dengan Allah dan diri sendiri kerna tak mampu nak capai resolusi Ramadhan tahun ini: Untuk tidak tinggal tarawih dan khatam Quran dengan membaca satu juzuk setiap malam. Tapi aku lebih bersyukur kepada Allah kerna masih diberikan kepada aku kesempatan untuk menghidupkan Ramadhanku tahun ini dengan lebih bermakna dari tahun-tahun lepas di kala aku tidak faham erti kemanisan beribadah dengan hati yang ikhlas dan ihsan hanya kerana Allah. Lebih aku bersyukur kerana Allah menetapkan hati aku di atas jalan lurus menujuNya dan menahan aku dari kembali kepada kelalaian hati yang lupa untuk mengingatiNya.

Terima kaseh Allah!

Dan owh, ingin kiranya aku berkongsi sebuah lagu yang bagi aku sangat bermakna dendangan Ramli Sarip bersempena malam-malam terakhir Ramadhan ini:


Naluri kita manusia
Selalu leka
Hanya sujud dan sembah
PadaNya jua

Kini Engkau ku datangi
Berserah diri
Bersama kehitaman masa
Nan silam

AmpunanMu kuharapkan
Tiada daya
Aku menghindarkan
Kesalahan dan dosaku
Hanya Engkau Yang Tahu
Di Ramadhan ini
Kabulkan doaku

Suluhkanlah cahayaMu
Di malam yang penuh syahdu

Ya Ghafur! Ighfirli zanbi. Innii kuntu minaz dzaalimiin. Wa ya Muqqallibal quluub! Thabbit quluubi wa hayaati 'alaa deenil haq, wastaqim nafsi fis sabeelil jihaad wafis siraatil mustaqeem. Ya Somad! Fain tatdhtrud faman arju siwaaka. T_T

Yang Menggembirakan~

Bagi aku, smalam sangat menggembirakan.

Kenapa ye?

Smalam aku berbukak puasa bersama rakan taulan di Nandos (yang rancangan asalnya cuma aku berbukak puasa ngan Ain Arfah sebab da janji), kemudian solat isyak dan tarawih berjamaah (betul-betul maaf pasal kekurangan aku mengimamkan solat tadi. Tetiba rasa nauseous sebab terlalu panas dek heater dalam hall tue) dan bermoreh bersama-sama dengan ciskek aku yang tak seberapa.

Harap-harap sume orang pon rasa gembira seperti mana aku rasa smalam. :')

Sunday, September 13, 2009

Kembali Mencinta :'D

Smalam ada iftaar WMSO. Alhamdulillah, meriah. Diorang mintak aku imamkan solat (maghrib, isyak dan tarawih). Niat nak tolak tapi sebab insan-insan laen yang bole imamkan sama ada tak dapat hadir atau tidak mampu smalam, lalu rasa seperti menjadi tanggungjawab pulak. Jadi aku terima je.

Alhamdulillah, solat sume selamat ditunaikan secara berjamaah (maaf kalo bacaan kurang baek atau terlalu perlahan, maaf juge kalo solat tue terlalu lama . . . sekadar nak jaga tartil dan tomakninah je). Tetapi, semasa mengimamkan rakaat pertama solat witir, tersangkut pulak bacaan aku pada surah al-A'la. Hurm . . .

Balik je umah skitar pukul 2am selepas sesi "halaqah" bersama saudara-saudarai dari Gigi-Gigiku Sdn. Bhd. di Flat 27 Everton, aku duduk berehat sebentar di hadapan laptop sambil mendengar lagu "Doa" nyanyian Aishah. Entah kenapa, tetiba je terdetik hati mahu toleh ke almari di penjuru bilik. Kat situ aku ternampak Tafsir Quran kecik yang sudah lama aku tak tela'ah. Rasa sayu skejap.

Kemudian aku terfikir: Kalo la Tafsir Quran tue bole bercakap, entah-entah dah lama kot aku dengar isak tangis berderai dari dia. Kenapa? Sebab aku da lama mengabaikannya. Terlalu sibuk dengan urusan dunia dan laen-laen kununnye. Balik keja rasa penat, terlelap. Lepas solat isyak dan tarawih terasa nak pegi toilet pulak. Banyak sungguh alasan nafsu. Walaupon Quran aku cuba jugak untuk curi-curi baca, tetapi sudah agak lama aku tidak "bermesra" dengan Tafsir Quran kecikku itu. Sudah lama rasanya aku tidak tadabbur kalam suci Allah - meneliti makna, menghafaz ayat-ayat baru (bagi aku, lebih mudah hafaz berdasarkan makna, sebab tue gune tafsir) dan memperbaharui serta memperbaiki bacaan ayat-ayat telah aku hafaz. Serius, rasa terpukul bila teringat inilah snanye sebab nape aku bole terlupa bacaan ayat surah al-A'la. Astaghfirullah . . . betapa aku lalai.

Manusia memang pelupa, dan of course, aku pon dua kali lima. Selalu lupa merebut lima peluang seblom tiba lima kesusahan. Ini ingatan untuk aku yang selalu lupa.

Kembali mencinta: Pastikan Quran di hati. :')

Smalam aku bertanya pada diri: Kenapa kita slalu rasa berat dan malas untuk baca Quran? Kenapa kadang-kadang tue rasa susah nak hafaz kalam suci Allah?

Aku draw satu jawapan pendek untuk sume soklan di atas nie: Sebab kita tak pernah cuba nak mengenali Quran. Ramai orang bila jatuh hati pada seseorang, mesti nak cuba kenali hati budi dan selidiki latar belakang mereka. Betul kan? Kenapa kita tak buat camtu dengan al-Quran? Kalo betul la kita cinta Quran dengan sebenar-benarnya, kita mesti cuba untuk mengenalinya - mengkaji latar belakang dan sejarahnya, meneliti setiap inci ilmu dan hukum hakam yang terkandung di dalam, dan senantiasa mahu bertemu dengannya.

Aku teringat satu artikel pasal tadabbur al-Quran yang aku baca beberapa minggu lepas. Ada 10 kunci tadabbur al-Quran:

1) Hati mencintai al-Quran
2) Meluruskan tujuan membaca al-Quran
3) Solat malam bersama al-Quran
4) Membaca al-Quran di malam hari
5) Mengkhatam al-Quran
6) Membaca melalui hafalan
7) Mengulang-ulang ayat yang dibaca
8) Mencari perkaitan antara al-Quran dan realiti kehidupan
9) Membaca secara tartil (perlahan dan tidak tergesa-gesa)
10) Mengeraskan bacaan al-Quran

(sumber: Website ProQuranSunnah)

Diri rasa malu bila tengok checklist nie. Berapa je yang aku da penuhi dengan sebetulnya? Alhamdulillah, dari kunci ke-2 sehingga kunci ke-10 aku slalu cuba atau sudah penuhi. Itu pon, amat sukar untuk istiqamah.

Kenapa agaknye ye?

Bila aku teliti kunci pertama, aku rasa terpukul. Bukan mahu kata diri tidak mencintai Quran - aku memang mencintai Quran, cuma cinta itu agaknya masih belom cukup kuat untuk "melekatkan" Quran itu pada hati.

Sebab itulah ianya menjadi kunci yang pertama. Bagi aku, berjaya memenuhi kunci pertama akan mengundang kejayaan untuk memenuhi kunci-kunci yang seterusnya.

Ini pesanan kepada diri: Kembalilah kepada mencintai al-Quran dengan sebenar-benarnya.

"Allahummarhamni bil Quran, ya Allah!"

Saturday, September 12, 2009

Langit Merah Itu . . . Disirami Gerimis Sepi

Wahai Tuhan yang mengamankan orang-orang yang takut!
Amankanlah kami dari apa yang kami takut.

Wahai Tuhan yang mengamankan orang-orang yang takut!
Selamatkanlah kami dari apa yang kami takut.

Wahai Tuhan yang mengamankan orang-orang yang takut!
Lepaskanlah kami dari apa yang kami takut.

Ya Sanada man la sanada lahu,
Hatiku terasa gundah
bagai hilang tempat bertaut,
kerna perkhabaran di luar jangkaan.
Lalu Engkau hilangkanlah
keresahan dari hatiku.
Ya Saami'u kulli shout!

Monday, September 7, 2009

When You Are At Your Weakest

Lately, I felt somewhat strange about myself: I became overly sensitive over small matters and sometimes I became a bit too moody, and very very lazy too. Is it the "time of the month"? Aw, c'mon . . . I'm a guy! I don't have that "time of the month".

But really, it feels so strange.

Many recent happenings seemed to tick my patience. Yes, I usually able to remain calm and composed even when I was being downtrodden. But Heaven knows why in the past few days, I wasn't that person. I sulked at people who didn't mean to yell at me, I felt bitter when I wasn't invited to a certain events wherein I'm normally invited, and I even lost my temper over slight changes in my erroneous plans, especially when things didn't go my way.

And I became somewhat very very very lazy too. I procrastinate my works, and all I wanted to do was lay down in bed and do nothing. This really disrupts my Ramdhan resolution for this year. Yes, that is very frustrating. I was struggling to get out of it and that tires me out, physically and mentally.

And last night after coming back from Kay's and had my meal for sahur, I lay down in bed and I remember an advice my favourite ustaz gave me (which I shared in Sha's blog sometimes ago). It is about the Imaan of a man. A man's Imaan is not like that of Rasulullah nor angels which always increases and do not decrease. A man's Imaan fluctuates. There are times when our Imaan increases, and there are times when it decreases. So we should multifold our deeds when our Imaan increases, and remain steadfast to the basic waajib deeds when our Imaan decreases - that is when we feel so low and lazy.

Remembering that, I was smiling as I rolled over under the cold duvet which felt somewhat warmer last night. And I felt asleep. And I had a dream.

In that dream, I was talking to a person. I couldn't see his face, or maybe, I couldn't remember his face. We talked about how I've been feeling lately, which I don't quite remember in details. But I remember clearly the last part of our conversation before I woke up. Guess what he told me? It was this (or something along the line):

The man: When you feel down, have your ever received any good news or anything like that?
Me: You mean?
The man: Something that can cheer you up when you're feeling down.
Me: Urm . . . I think I had. In fact, most of the times.
The man: Weren't you not cheered up?
Me: Not sure.
The man: That's because you were wallowing in self-pity and couldn't see His Signs.
Me: His . . . Signs?
The man: Yes, His Signs. Remember this: Whenever you feel down and there are good tidings brought to you, it is Him trying to reach out to your soul. It is as if He is saying to you, "La takhaf wala tahzan, ya 'abdi. Inna ma'al 'usri yusra" (Do not fear nor be sad, my servant. Verily, with every difficulty comes an ease). So don't be fazed and reach out your hands to Him.

I woke up refreshed, and smiling. Thank you, Allah. :')

When you are at your weakest, do not wallow in self-pity. Get yourself together and climb up to reach His Light. :')

“Allah sufficeth me: There is no god but He, on Him is my trust - He, the Lord of the Throne (of Glory) Supreme.“ (At-Taubah: 129)

Thursday, September 3, 2009

Bila Hatiku Berbicara . . .

I am still writing quite a long entry on an issue regarding TE. I haven't finished writing it but I kind of have this urge to post something on my blog. Ehehe~

So yeah, this time I'm sharing the lyric of a classic nasheed I listened when I was a kid. Didn't mean much to me back then, but it means a lot to me now. :')

Bila Hati Berbicara
oleh: al-Wadi

Sesekali hatiku berbicara,
Tentang hakikat hayatku di dunia,
Apakah hanya untuk bergembira?
Atau di sana adanya rahsia?

Hidup di dunia yang penuh tipu daya,
Pendaulatan nafsu ada di mana-mana.
Kepada-Mu Tuhan daku pasrahkan,
Memohon petunjuk, sumber keimanan.

Oh Tuhanku!
Batinku merayu
Pimpinlah daku
ke arah Redha-Mu.
Kerana jiwaku
yang kekosongan
Memerlukan Taufiq
dalam kehidupan.

Oh Tuhanku!
Ampuni dosaku
kerana derhaka
pada perintah-Mu.
Kerana dulu
ku mengikut nafsu,
Namun segalanya
menyiksa hidupku.


Hanya padaMu
tempatku mengadu,
Mengemis simpati
mengharap kasihMu.
Kan ku 'abdikan
diri untukmu Tuhan,
Sebagai kaffarah
dosa keterlanjuran.

Nak dengar nasheed nie? Sila [klik sini].

"Ya Allah! Ku pohon ke hadratMu yang Maha Kuasa mengawal hati-hati manusia. Andai ada secebis rasa ragu di hatiku, Kau padamkan ia dengan titis-titis Iman. Andai hatiku cenderung untuk kembali ke zaman dosaku, Kau tambatlah diriku dengan rantai istiqamah. Ameen . . ."