Thursday, September 17, 2009

Tak Mahu Berpisah, Bole Tak? T_T

Ingat lagi perasaan masa kita kat airport, bersalam salaman dengan mak abah dan ahli keluarga yang laen seblom departure? Kita jalan nak masuk departure hall tue, langkah perlahaaan je. Kalo bole, mau lanjutkan seinci je setiap langkah tue sebab sedih dan tak mahu berpisah dengan keluarga terchenta. Dalam kita bergerak masuk departure hall tue, tangan tak henti-henti melambai tanpa rasa risau andai tangan kita gugur dek lambaian tanpa henti tue. Tangan pulak tak lekang dari henset - call dan texts kluar masuk tanpa henti, sampai le bila pilot kasi peringatan untuk switch off henset. Itu pon kalo bole tamo turn off kan?

Masih ingat perasaan nie? Sedih, kan?

Sekembalinya aku dari tempat keja smalam, aku tunaikan solat isyak, baca Quran dan belek-belek sket Tafsir Quran seblom aku berdiskusi dengan seorang rakan, M, melalui YM. Kami berbincang tentang pelbagai isu: Dari isu kahwin dan mencari jodoh, bawak ke sirah nabi dan perbincangan tentang klip-klip video menarik di YouTube.

Diskusi berlanjutan sehingga sekitar jam 4am dan abes masing-masing bersahur dan menunaikan solat subuh sujud sajjadah, aku pon cuba lelapkan mata. Tapi tak lama lepas aku lelapkan mata, aku tersentak dan terjaga dari tido. "Astaghfirullah . . . aku terlupa tarawih smalam!"

Aku duduk meloko (bahasa Utagha, maksudnye termenung) kejap atas katil dengan hati yang berasa sayu. Aku buat kiraan yang tak perlu guna kalkulus mahupon trigonometri - dan hati aku bertambah sayu mengenangkan yang aku mungkin ada cuma lagi 3 malam untuk bertarawih dan melakukan amalan-amalan sunat laen di malam-malam Ramadhan yang sememangnya berkali-kali lebih baek dari malam biasa. Bukan aku tidak gembira dengan Shawal yang bakal tiba membawa bersamanya kesucian fitrah manusia, tetapi aku lebih bersedih hati dengan Ramadhan yang bakal pergi dari sisiku tak lama lagi.

Iye, perasaan sedih itu sangat identical dengan perasaan sedih dan sayu masa cium tangan, dahi dan pipi mak abah kat airport dulu. Sedih dan sayu, sebab aku tau aku tidak akan bersua dengan mereka buat jangka masa yang lama dan aku tidak tahu andainya aku tidak lagi berpeluang untuk bertemu mereka kembali.

Begitu juga dengan Ramadhan. Dia akan pergi tak lama lagi dan selama setahun aku tak akan bersua dengan Ramadhan. Lebih menyedihkan bila aku sedar yang aku tidak tahu sama ada diberikan Allah kepadaku kesempatan untuk bertemu Ramadhan skali lagi pada tahun hadapan. Hati rasa gundah bila aku membuat kira-kira dengan ilmu hisab yang tak seberapa tentang amalan yang telah aku lakukan sepanjang hari-hari Ramadhan yang telah berlalu pergi.

Aku tanya pada diri, setimpalkah dengan amalan yang sepatutnye aku lakukan?
Aku geleng kepala.

Aku tanya lagi pada diri, tercapaikah resolusi Ramadhan aku tahun ini?
Aku tertunduk perlahan dan aku geleng kepala.

Aku rasa sedih, tapi aku lebih malu lagi dengan Allah dan diri sendiri kerna tak mampu nak capai resolusi Ramadhan tahun ini: Untuk tidak tinggal tarawih dan khatam Quran dengan membaca satu juzuk setiap malam. Tapi aku lebih bersyukur kepada Allah kerna masih diberikan kepada aku kesempatan untuk menghidupkan Ramadhanku tahun ini dengan lebih bermakna dari tahun-tahun lepas di kala aku tidak faham erti kemanisan beribadah dengan hati yang ikhlas dan ihsan hanya kerana Allah. Lebih aku bersyukur kerana Allah menetapkan hati aku di atas jalan lurus menujuNya dan menahan aku dari kembali kepada kelalaian hati yang lupa untuk mengingatiNya.

Terima kaseh Allah!

Dan owh, ingin kiranya aku berkongsi sebuah lagu yang bagi aku sangat bermakna dendangan Ramli Sarip bersempena malam-malam terakhir Ramadhan ini:



Lirik:

Naluri kita manusia
Selalu leka
Hanya sujud dan sembah
PadaNya jua

Kini Engkau ku datangi
Berserah diri
Bersama kehitaman masa
Nan silam

AmpunanMu kuharapkan
Tiada daya
Aku menghindarkan
Kesalahan dan dosaku
Hanya Engkau Yang Tahu
Di Ramadhan ini
Kabulkan doaku

Suluhkanlah cahayaMu
Di malam yang penuh syahdu



Ya Ghafur! Ighfirli zanbi. Innii kuntu minaz dzaalimiin. Wa ya Muqqallibal quluub! Thabbit quluubi wa hayaati 'alaa deenil haq, wastaqim nafsi fis sabeelil jihaad wafis siraatil mustaqeem. Ya Somad! Fain tatdhtrud faman arju siwaaka. T_T

3 comments:

mfn said...

I have learned something from you today. I have also learned something from Ramadhan. Ramadhan is more about learning and not just about performing. Even if we do hundreds and thousands of amalan but we don't see the point of doing them then our ramadhan is really in such a waste. Ramadhan is experienced in different ways by different individuals, but the objective remains the same - For Allah alone. May Allah accept all of our amalan for this year and in future. And may Allah give us the opportunity to be alive and learn more from the next Ramadhan.. Ameen..

TRAVELLER said...

Taqabbalallahu minna wa minkum
(Moga Allah menerima dari kami dan darimu)

Ameen ya Allah

Mari membaiki diri dan memngikis segala karat dosa&noda supaya dapat syurga seluas langit dan bumi dan dijauhkan dari neraka yang menyiksakan.

we are from Allah and for Allah
[at-taubah:129]

wallahua'lam

hafiz CHouJi said...

Payat: Thanks, Payat-kun. I'm glad my entry is beneficial to anyone who read it, even happier that you've learnt something from madrasah Ramadhan. Quoting Nabilah, hope we will "graduate with PhD atTaqwa," insyaAllah. :')

Nabilah: Minni wa minkum ajma'in, taqabbal ya Allahu ya Kareem! :')