Sunday, September 13, 2009

Kembali Mencinta :'D

Smalam ada iftaar WMSO. Alhamdulillah, meriah. Diorang mintak aku imamkan solat (maghrib, isyak dan tarawih). Niat nak tolak tapi sebab insan-insan laen yang bole imamkan sama ada tak dapat hadir atau tidak mampu smalam, lalu rasa seperti menjadi tanggungjawab pulak. Jadi aku terima je.

Alhamdulillah, solat sume selamat ditunaikan secara berjamaah (maaf kalo bacaan kurang baek atau terlalu perlahan, maaf juge kalo solat tue terlalu lama . . . sekadar nak jaga tartil dan tomakninah je). Tetapi, semasa mengimamkan rakaat pertama solat witir, tersangkut pulak bacaan aku pada surah al-A'la. Hurm . . .

Balik je umah skitar pukul 2am selepas sesi "halaqah" bersama saudara-saudarai dari Gigi-Gigiku Sdn. Bhd. di Flat 27 Everton, aku duduk berehat sebentar di hadapan laptop sambil mendengar lagu "Doa" nyanyian Aishah. Entah kenapa, tetiba je terdetik hati mahu toleh ke almari di penjuru bilik. Kat situ aku ternampak Tafsir Quran kecik yang sudah lama aku tak tela'ah. Rasa sayu skejap.

Kemudian aku terfikir: Kalo la Tafsir Quran tue bole bercakap, entah-entah dah lama kot aku dengar isak tangis berderai dari dia. Kenapa? Sebab aku da lama mengabaikannya. Terlalu sibuk dengan urusan dunia dan laen-laen kununnye. Balik keja rasa penat, terlelap. Lepas solat isyak dan tarawih terasa nak pegi toilet pulak. Banyak sungguh alasan nafsu. Walaupon Quran aku cuba jugak untuk curi-curi baca, tetapi sudah agak lama aku tidak "bermesra" dengan Tafsir Quran kecikku itu. Sudah lama rasanya aku tidak tadabbur kalam suci Allah - meneliti makna, menghafaz ayat-ayat baru (bagi aku, lebih mudah hafaz berdasarkan makna, sebab tue gune tafsir) dan memperbaharui serta memperbaiki bacaan ayat-ayat telah aku hafaz. Serius, rasa terpukul bila teringat inilah snanye sebab nape aku bole terlupa bacaan ayat surah al-A'la. Astaghfirullah . . . betapa aku lalai.

Manusia memang pelupa, dan of course, aku pon dua kali lima. Selalu lupa merebut lima peluang seblom tiba lima kesusahan. Ini ingatan untuk aku yang selalu lupa.


Kembali mencinta: Pastikan Quran di hati. :')


Smalam aku bertanya pada diri: Kenapa kita slalu rasa berat dan malas untuk baca Quran? Kenapa kadang-kadang tue rasa susah nak hafaz kalam suci Allah?

Aku draw satu jawapan pendek untuk sume soklan di atas nie: Sebab kita tak pernah cuba nak mengenali Quran. Ramai orang bila jatuh hati pada seseorang, mesti nak cuba kenali hati budi dan selidiki latar belakang mereka. Betul kan? Kenapa kita tak buat camtu dengan al-Quran? Kalo betul la kita cinta Quran dengan sebenar-benarnya, kita mesti cuba untuk mengenalinya - mengkaji latar belakang dan sejarahnya, meneliti setiap inci ilmu dan hukum hakam yang terkandung di dalam, dan senantiasa mahu bertemu dengannya.


Aku teringat satu artikel pasal tadabbur al-Quran yang aku baca beberapa minggu lepas. Ada 10 kunci tadabbur al-Quran:

1) Hati mencintai al-Quran
2) Meluruskan tujuan membaca al-Quran
3) Solat malam bersama al-Quran
4) Membaca al-Quran di malam hari
5) Mengkhatam al-Quran
6) Membaca melalui hafalan
7) Mengulang-ulang ayat yang dibaca
8) Mencari perkaitan antara al-Quran dan realiti kehidupan
9) Membaca secara tartil (perlahan dan tidak tergesa-gesa)
10) Mengeraskan bacaan al-Quran

(sumber: Website ProQuranSunnah)

Diri rasa malu bila tengok checklist nie. Berapa je yang aku da penuhi dengan sebetulnya? Alhamdulillah, dari kunci ke-2 sehingga kunci ke-10 aku slalu cuba atau sudah penuhi. Itu pon, amat sukar untuk istiqamah.

Kenapa agaknye ye?

Bila aku teliti kunci pertama, aku rasa terpukul. Bukan mahu kata diri tidak mencintai Quran - aku memang mencintai Quran, cuma cinta itu agaknya masih belom cukup kuat untuk "melekatkan" Quran itu pada hati.

Sebab itulah ianya menjadi kunci yang pertama. Bagi aku, berjaya memenuhi kunci pertama akan mengundang kejayaan untuk memenuhi kunci-kunci yang seterusnya.


Ini pesanan kepada diri: Kembalilah kepada mencintai al-Quran dengan sebenar-benarnya.



"Allahummarhamni bil Quran, ya Allah!"

4 comments:

mizzshaina said...

*sarah likes this*

hafiz CHouJi said...

Thanks! :')

TRAVELLER said...

ya akh

Teruskan usaha
Fastaqim kama umirta...

wallahua'lam

hafiz CHouJi said...

Thank you, Nabilah.

Membaekkan diri dan mengekalkan diri dalam jalan itu bukanlah mudah tanpa pertolongan dari Allah. Moga senantiasa melabuhkan tanganNya ke atas kita semua.

Allahumma hassinna khuluqina wastaqimna 'alal haq fis siraatil mustaqeem. Allahumma ameen~